Beethoven, Miles Davis a Janáček zazní ve smyčkách Bernharda Langa

Současná klasická hudba, free jazz, djská kultura, rock, punk a techno – to vše najdeme v originálním rukopisu Rakušana Bernharda Langa. Ostravská banda a PKF – Prague Philharmonia společně nabídnou 16. listopadu v DOX+ ZÁSADNÍ Langova orchestrální díla plná ostrých střihů a nepředvídatelných náladových zvratů. Posluchači se mohou těšit hned na tři velké orchestrální skladby, a to v české, pražské a světové premiéře. Koncert Zásadní Lang je již druhým příspěvkem Ostravského centra nového hudby do pražského koncertního dění roku 2021.

„Každý skladatel je jako ostrov. Pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži“, uvedl v roce 2017 pro novinky.cz Bernhard Lang (1957, Linec). Jeho dílo lze bezpochyby označit za moderní současné umění, kořeny jeho myšlení jsou skutečně bohaté: inspiračními vlivy jsou pro něj nejen evropská klasická hudba či avantgarda 20. století, ale také jazz, free jazz, rock, punk, techno, EDM, elektronická a počítačová hudba, v jeho nejnovější opeře Der Hetzer i rap. Ve své tvorbě využívá také rozmanitých filozofických konceptů. K dosažení maximálního účinku si Lang vypomáhá novodobými technologiemi a estetikou samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla: „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“ Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) si Bernhard Lang prošel také vzděláním v oblasti filozofie a německé filologie.

V ostravském hudebním okruhu je považován Bernhard Lang za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalech Ostravské dnyNODO / New Opera Days Ostrava. V Ostravě působí B. Lang také jako lektor Institutu Ostravské dny. O provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš pro Ostravské dny: „Nápad se dostavil rychle, na Janáčka už jsem si myslel dlouho. Jako předobraz jsem pro svou orchestrální skladbu zvolil cyklus Po zarostlém chodníčku, konkrétně části Naše večery a Dobrou noc. Loops for Leoš jsem napsal ve Vídni během srpna 2017, třetí větu jsem dokončil před rokem pro koncert v pražském sále DOX+, který se měl původně konat v listopadu 2020.“

Koncert v DOXu zahájí Langova Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ pro klavír a orchestr Zdrojem materiálu mi byl Beethovenův Třetí klavírní koncert c moll, jehož původní tvar a rozvržení byly při přepisu do značné míry zachovány. Z Beethovenova čtyřhlasého zápisu jsem vytvořil mikrotonální dvanáctihlas, který na původních harmoniích leží jako takový závoj. Tato skladba, stejně jako všechny ostatní Monadologie, pracuje s buněčnými monadickými zdrojovými materiály, které jsou přeměněny na chaotické systémy. Výsledkem je hyper-virtuózní hodinový strojek, inspirovaný video projekty Raffaela Montaneze Ortize.“ Virtuózní skladbu DW 28 „Loops for Davis“ pro basklarinet a orchestr věnoval Lang basklarinetistovi Garethu Davisovi. Miles Davis má ve skladbě poslední slovo, když říká, kolik různých rozhovorů musí dávat: „Nevím, o čem to tu mluvíte. A je mi to jedno.“


19:00 Centrum současného umění DOX, multifunkční sál DOX
+ 

Miroslav Beinhauer, klavír (Opava)

Gareth Davis, basový klarinet (Londýn / Amsterdam)

PKF – Prague Philharmonia & Ostravská banda (mezinárodní)

Petr Kotík, dirigent (New York / Ostrava)

Johannes Kalitzke, dirigent (Kolín nad Rýnem)

Program:

Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ (2017) pro klavír a orchestr (40´)

DW 28 „Loops for Davis“ (2016) pro basklarinet a orchestr (25´)

Monadologie XXXVII „Loops for Leoš“ (2017, rev. 2020) pro orchestr (25´)

Více informací na webu www.newmusicostrava.cz a Facebooku www.facebook.com/ocnhOva/.

Cena vstupenek: 500 Kč / 300 Kč (studenti, senioři). Doporučujeme si koupit vstupenky v předprodeji.

Přidat komentář