Limbo a Tomáš Hrubiš – nová alba u Polí5

Limbo přichází po pěti letech s novým albem, které vydává opět vydavatelství Polí5 Josefa Jindráka. V historii kapely je to první nahrávka, která byla celá předem připravena a zkomponována – do té doby byla tvorba na základě volné improvizace a v posledních letech spojením komponovaných skladeb a volné improvizace. Album bylo natočeno v živém prostoru koncertního sálu Domu hudby v Plzni.
Neobvykle obsazené kvarteto vytváří na jazzovém základě univerzální hudební koláž. Improvizace, kompozice, komunikace a četné etnické názvuky se výrazně protínají po celou existenci kapely bez jakýchkoliv mantinelů, které by muzikanty omezovaly ve vyjádření. Trendy kapelu nezajímají, jdou svou cestou s jasným a zřetelným názorem. Jejich zásadní inspirací v jazzové historii je legendární band Art Ensemble of Chicago
Limbo patří již více než 10 let mezi špičku současného českého jazzu. Kapela je rozkročena mezi více žánry, které umně i s nadhledem kombinuje. Jejich druhé CD Kalimbo (Amplion Records 2007) bylo nominované Akademií populární hudby (Anděl) na album roku 2008 v kategorii Jazz a Blues. V roce 2014 kapela oslavila 10 let trvání. K tomuto výročí se natočil dokument LIMBO 2004 – 2014. Leader skupiny, saxofonista Pavel Hrubý byl nominován na prestižní ocenění Anděl 2015 v kategorii Jazz&Blues za své sólové album Between The Lines (Amplion Records 2014). Kontrabasista kapely Limbo Taras Vološčuk je příležitostným spoluhráčem světově známé americké popové zpěvačky Susan Vega pokud koncertuje ve střední Evropě.
Album vychází na CD a v digitální podobě ho lze zadarmo či za dobrovolný příspěvek stáhnout na bandcampovém profilu Polí5. Tomáš Hrubiš natočil své druhé album Raport opět ve studiu u Tomáše Vtípila. Vtípil se tentokrát ujal i celkové hudební produkce nahrávky a v jedné skladbě si zahrál i na trubku a dechový syntezátor. Na desce se objevují další dva hosté: Martin Kučera (trubka) a Petr Fučík (bicí). Hrubiš kromě piana, preparovaného klavíru a harmonia použil nově i terénní nahrávky.
Tyto tzv. field recordings, jsou zvukovým záznamem jedné konkrétní cesty z bodu A do bodu B (nebo z A do A?), které byly v nahrávkách použity lineárně. Záznam v reálném čase trasy určil stopáž celé desky. Na albu se pak kontinuálně rozvíjí příběh, každodenní mikrodrama této cesty s častým užitím repetic s jakousi „krokovou“ rytmikou. V názvech jednotlivých skladeb (vyjma jednohé) byly užity tzv. palindromy – slova, které lze číst v libovolném směru (zleva doprava nebo pozpátku) a mají vždy stejný význam.
Deska začíná a končí zvukem otevíráním dveří a v symbolické rovině nabízí otázku, zda jsou to ty stejné jako na začátku, nebo jsme se přeci jen někam dostali. Jestli jsme se neocitli ve smyčce zpět na startu, zda-li máme nějaký směr. Pokud ne, tak se nemáme nenechat ukolébat a neustrnout ve slepé a bezpečné zóně, kterou už známe. Zbavit se sentimentu po starém a nebát se dát prostor novému. Zbavit se svých mentálních stereotypů, aby se člověk sám do sebe nezacyklil, aby se do sebe nevopakoval…
Album vychází na CD a v digitální podobě lze zadarmo či za dobrovolný příspěvek stáhnout na bandcampovém profilu Polí5.

 

Přidat komentář