Pavoučí perkusista Chris Cutler po letech v Praze

chris_cutler11. 10. 2012 Kaštan – Ikona evropské hudební avantgardy, bubeník a geniální textař Chris Cutler se u nás zjevil poprvé v roce 1979 v rámci Pražských jazzových dnů coby člen kapely Art Bears a pro mnohé milovníky rockové hudby nastolil úplně jiné vnímání daného žánru. Tehdy přesvědčený marxista sice nechápal zrůdnost normalizačního socialismu, ale přesto si získal srdce všech zúčastněných. Od té doby sice poněkud přehodnotil své názory na politiku, ale jedno mu bezesporu zůstalo – jeho fenomenální hra na nejrůznější perkusivní nástroje, které ovládá pavoučíma rukama s nevšední bravurou. V posledních desetiletích sice přidává ve svých vystoupeních i určitá elektronická hejblátka, ale jeho největší síla tkví v kromobyčejném úderu a schopnosti rozvířit blány a činely v harmonické kakofonii, která nemá obdoby. Jako zakladatel hnutí Rock In Opposition defi noval novou dimenzi vnímání rocku jako 9_cutlerhudby, která se může oprostit od vžilých klišé a neustále objevovat nové možnosti. Je schopen se dokonale připojit ke stejně naladěným hudebníkům, ale i vystupovat jako sólista. Do Čech se vrátil mnohokrát v různých uskupeních, ač za doby komunismu víceméně neofi ciálně či posléze s polskou kapelou Reportáž v rámci festivalu Alternativa. Mezi jeho nejvýraznější výkony zde patřil bezesporu koncert s kapelou Cassiber v roce 1984, který organizoval tehdy Svaz zahrádkářů namísto tehdy již problematicky fungující Jazzové sekce. Tehdy zářil vedle Heinera Goebbelse, Alfreda Hartha a Christopha Anderse v Riegrových sadech v sále, kde měly většinou prostor zábavové kapely typu Markýz John. Svou úžasnou dynamičnost však neztrácí ani po šedesátce a je schopen být dokonalým sidemanem i tvůrčí osobností. To dokázalo i jeho album The Year of the Dragon společně s multiinstrumentalistou Stevem MacLeanem (viz recenze v UNI 7/2012), na němž navázal na svou poetiku z dob Art Bears. Cutler se sice snaží využívat nových technologií a nezůstat pozpátku, jenomže jeho hlavní devizou jsou stále jeho pavoučí rozevláté ruce, které splétají neskutečné rytmy a vytvářejí kreace, které nemají obdoby.
Asketa s duší bohémských Bohů je zkrátka představitelem nejrůznějších múz v jednom těle. I jeho texty lze považovat za vrchol současné britské poezie. Přesto jeho doménou zůstává onen úchvatný rozmach, který se spojuje ve složitých a přesto průzračných úderech. Své ostruhy získal v legendárních Henry Cow, podepsal se výrazně ve skvadře News From Babel či jako celoživotní souputník kytaristy Freda Frithe, s nímž vytvořil nádherné improvizace, které dokumentuje například album 2 Gentlemen in Verona z roku 2000. Cutler představuje hudebníka, který je schopen stále překvapovat, ať už svou technikou i muzikantskou abstraktní fi – lozofi í. Důležitý je ovšem moment ho vidět naživo, protože studiové nahrávky jsou sice zásadní, ale ten zvláštní ozón při vystoupení je nezaměnitelný. Pouhé dvě ruce zde skutečně vydají za těch osm pavoučích nohou. Cutler navíc patří mezi umělce, kteří napomohli formovat českou alternativní scénu od osmdesátých let minulého století dodnes v čele s Mikolášem Chadimou, kterého v dobách zlých byl schopen pozvat do Británie a po mnoha letech s ním zahrát vynikající set i na festivalu Alternativa.

11. 10. 2012, 20.00, Kaštan scéna Unijazzu (Bělohorská 150, Praha), předprodej vstupenek v čítárně Unijazzu

Přidat komentář