uchamžiky

Pro některé zemřel punk 25. ledna 1977, když The Clash podepsali smlouvu s Columbia Records. (Což bylo v době, kdy pro jiné ještě ani nezačal.) Je to na jednu stranu pochopitelné a na druhou trochu dětinské. Pravda, nešlo-li u punku jen o hudbu a vizuální styl, ale i o postoj, je jistě způsob, jakým je hudba šířena, součástí tohoto postoje. Samotní The Clash tomu moc nepomohli tím, když říkali, že chtějí velkou kapitalistickou firmu „rozkládat zevnitř“. I když to nejspíš mysleli upřímně.

Ze současného hlediska jsou tehdejší supervážné spory spíš legrační. Dneska je hlavně důležité, že nahráli desky, které nahráli, ať už to bylo u jakékoli firmy. Ale spory o to, co je a není z hlediska vydávání desek správné od těch dob nepřestaly. S neustále se vyvíjející technologií jsou naopak někdy ještě komplikovanější. Už to není jen firma malá/velká, nadnárodní/indie, komerční/DIY. Už je to CD vs. LP vs. download vs. stream. Placený, neplacený, sponzorovaný…

V roce 2007 přišli Radiohead se svým slavným „zaplať kolik chceš“. A pak už to jelo. Všichni najednou chtěli být „umělecky nezávislí“ a mít „plnou kontrolu nad svou tvorbou“. To je samozřejmě v pořádku, ale ta prohlášení někdy působila trochu nabubřele. Velké firmy v té době už ztrácely svou sílu. Jen málo umělců cítilo tak silnou potřebu vymanit se z jejich soukolí, když vše fungovalo tak jak má; tedy když prodeje byly vysoké, firmy lisovaly desky a drtily kapely.

Když se ale vrátím k The Clash, ti si v roce 1979 opravdu prosadili, že dvojalbum London Calling se bude prodávat za cenu jednoho alba. Ve stejném roce vydané 2LP The Wall od Pink Floyd bylo skutečně na krámech dvakrát tak drahé. A když o rok později přišli dokonce s trojalbem, i to chtěli prodávat za cenu jedné desky! Prosadili si to, ale přišli o veškeré tantiémy. Ty byly ty tam. Když později další kapele Micka Jonese, Big Audio Dynamite, odmítl label vydat v roce 1997 album, dali ho B.A.D. na web zadarmo. (Bylo to, mimochodem, jedno z prvních internetově vydaných alb vůbec.) Proto, když později pro svůj další projekt, Carbon/Silicon, začal využívat volnou distribuci a CC, nebyla to v jejich případě znouzecnost maskovaná za postoj, ale prostě postoj. Takže, zemřel vlastně ten punk vůbec? Nebo vůbec?

Přidat komentář