Rostislav Novák, Family, Cirk La Putyka

Rostislav Novák mladší (všeobecně známý pod familiární podobou svého křestního jména jako Rosťa), reprezentant tzv. nového cirkusu, patří k malému počtu českých performerů, kteří udělali „díru do světa“. O něm a jeho seskupení či lépe řečeno živém projektu La Putyka se přinejmenším v evropském kontextu ví, Rosťa spolupracuje s plejádou zahraničních akrobatů, choreografů a dalších tvůrců, jeho nejnovější projekt Family dokonce shromáždil všechny účinkující, kteří dosud jeho představeními prošli. Premiéra, která akcentuje téma rodiny v základním, biologickém smyslu, ale také ve významu cirkusácké pospolitosti, se odehrála v říjnu v nedávno otevřeném holešovickém prostoru Jatka 78. Jenom aktivita při zvelebování tohoto útočiště méně tradičních divadelních forem by měla Rosťu Nováka katapultovat mezi nejzasloužilejší budovatele a organizátory kulturního dění v hlavním městě. Vpravdě mezinárodní inscenaci Novák připravil ve spolupráci s choreografem Thomasem Steyartem a výtvarníky Kristinou Záveskou (kostýmy a make-up) a Hynkem Dřízhalem (scénografie).
famillyV úctyhodně hlubokém i vysokém prostoru, který mimo jiné zajišťuje pohodlnou elevaci pro přihlížející diváky, se v počátku tohoto díla shromažďují účinkující zprvu nenápadně, důmyslné svícení čaruje s prostorem a pomalý rozjezd představení působí velice magicky. Jakoby teprve orientující se jedinci, pomalé pohyby, vzájemné nesmělé dotyky. Mezi vystupujícími jsou i Rosťovi rodiče, Rostislav starší a Anna (potomek „světského“ rodu Kopeckých) a desetiletý syn Matouš, „family“ se na tvaru díla tedy nezanedbatelně podílí. Přidává se živá hudba (Veronika Linhartová, Jan Balcar, Andrej Rády), možná trochu příliš popově dryáčnická, ale budiž, kontrastuje s mistrovstvím akrobatů, kteří prezentují nesmírně náročná čísla, i když tentokrát na první pohled nijak třeskutě efektní. Teeterboard, tedy plocha, kterou rozkývají akrobaté svými skoky a přemety a která jim slouží k permanentnímu vzdušnému víření, je vyrobena z desky stolu a není na podlaze fixována, jenom obložena matracemi, díky šířce na ní mohou skákat čtyři borci najednou, což je v cirkusové praxi prvek zcela nový. Spatříme také ikarské hry, spočívající v tom, že herec, ležící na zádech, má zvednuté nohy a na nich točí akrobatkou, která situaci obohacuje různými druhy salt. Emocionálně nejnaléhavěji působí sólo malého Matyáše. Ten zprvu familly_2shání po jevišti parťáky, potom metá salta na trampolíně, kterou na ramenou poponáší deset „pomocníků“, tedy spoluúčinkujících akrobatů (věřím, že to pro ně musí být velmi bolestivé, jak ostatně Rosťa uvádí v tiskovém materiálu k inscenaci). Všechny tyto atrakce včetně různých forem lidských pyramid i „stání na výšku“ vzájemně na ramenou tří performerů jsou ovšem poskládány z hlediska temporytmického do tvaru poněkud diskutabilního (o gradaci se trochu hystericky snaží dívčí vokál doprovodné hudební skupiny). Podívaná plná hodnotných výstupů si však bohužel vůbec nerozumí s verbálními vstupy (nejvíce s nimi pracuje otec Novák), které představení nijak neobohacují, ale působí zbytečně, a co je horší, napětí a náladě inscenace škodí. Všechny situace, kterých jsme svědky, by se beze slov obešly, i ty, kdy Rosťovi rodiče na jevišti – bez jakýchkoli pohybových ambicí – jenom pobývají (to samo o sobě má výpovědní hodnotu). Nezbytně nutné není slovo ani v momentě, kdy nejméně vadí, to když malý Matyáš před zmiňovaným velkým číslem jde za těmi, kteří ho potom ponesou, a říká jim: Pomoz mi. Rozumím tomu, že se Rosťa Novák pokouší kráčet nevyšlapanými stezkami, a jeho úsilí fandím. Zároveň musím konstatovat, že z jeho dosud uvedených projektů je pro mě tento umělecky nejspornější. Family představuje první část volné trilogie, druhou, nazvanou Roots, uvede Cirk la Putyka v únoru 2016 v berlínském kabaretním a cirkusovém divadle Chamäleon (bude tam hrát téměř půl roku), třetí, Black Black Woods, pak na podzim příštího roku na Jatkách 78.

Přidat komentář