Zimmie na Broadwayi

Dne 5. března proběhla v broadwayském divadle Belasco slavnostní premiéra dramaticko-hudebního pásma Girl from the North Country (GfNC) z pera irského dramatika a režiséra Conora McPhersona, do jehož syžetu autor nenásilně a přitom velmi funkčně integroval celkem 22 písní Boba Dylana.  Tyto písně však nejsou originály z playbacku, ale zazněly v osobitém vlastním podání samotných herců.

Tedy, nejde zde o další jukebox-musical, kterémužto žánru se seriózní americká hudební kritika ráda vysmívá coby „zlatokopeckému“ zdroji výnosů z katalogu největších hitů nějaké hvězdy dávno za zenitem, kolem kterého se „připíše“ jakýs takýs chatrný scénář pódiové prezentace pro účinkující herce a tanečníky v roli křoví. Protože hlavním tahákem pro platící diváky jsou originální, v podvědomí posluchačů hluboce zakořeněné audio verze skladeb samotných. To byla Abba s jejich Mama Mia nebo Jersey Boys o kdysi slavné kapele The Four Seasons. Podotýkám však, že oba tyto starší tituly nicméně patřily mezi Top 10 historicky nejvíce kasovně úspěšných broadwayských (B-way) produkcí.   Potažmo však přispěly k současné konjunkturální nadprodukci podobný „dílek“ točících se kolem Cher, The Go-Go’s, Jimmyho Buffetta nebo Donny Summer.   Známe to ostatně i od nás.

Hudebně-divadelní pásmo GfNC nebo Girl, jak se mu v tamních novinách spíše říká, vzniklo v hrubých rysech již v roce 2017 a mělo tehdy svoji premiéru v londýnském divadle Old Vic. O rok později se potom hrálo v Chicagu a párkrát na off-B-way scéně The Public v NYC taktéž v roce 2018. Po jediném týdnu od broadwayské premiéry, tedy 12. března 2020, newyorský guvernér Cuomo kvůli koronavirové pandemii uzavřel veškeré veřejné prostory v NYC, včetně divadel na Broadwayi.

Popravdě řečeno, nejde o vůbec první dylanovskou divadelně-hudební show na broadwayských prknech. V roce 2006 se v choreografii slavné Twyly Tharpe (jestlipak si někdo vzpomene na její přítomnost v Praze již v roce 1979, kdy, díky „ideologicky podvratné“ agentuře U.S. Information Agency (!), byly ve Smetanově divadle k vidění neuvěřitelné a právě od ní choreografované ellingtonovské hudebně-taneční kreace v podání černých tanečníků amerického avantgardního baletního souboru Alvina Aileyeho?) objevil na Broadwayi převážně taneční kus se zpěvy s názvem The Times They Are a-Changin´, na němž se Zimmie, na rozdíl od Girl, dokonce částečně podílel jako spoluautor zvukových orchestrací. The Times však tehdy běžely pouze čtyři týdny a byly staženy z pódia. Jak později napsal specializovaný list InsideHook: „Byla to mistrovská ukázka přesně toho všeho, co lze v žánru jukeboxového muzikálu udělat naprosto špatně.“ Časopis Rolling Stone, který ve své recenzi letos 6. března této nové show Girl udělil 4 z možných 5 hvězdiček, o zmíněné předchozí dylanovské produkci The Times They Are a-Changin´ ironicky napsal: „Zkuste si představit něco jako Le Cirque du Soleil, kdy je každý účinkující zfetovanej cirkusovej klaun…“

Dne 5. března proběhla v broadwayském divadle . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář