ČERNÉ BRÝLE

Režie Dario Argento, Itálie, Francie, 2021, 86 minut

Mysteriózní thriller Černé brýle (Occhiali neri, 2021) Daria Argenta je historicky první film italského režiséra, oficiálně uvedený v naší kinodistribuci. S jeho tvorbou jsme se mohli setkávat již dříve, ale pouze na nosičích VHS a DVD, v televizních kanálech nebo příležitostně při festivalových či klubových projekcích. Argento se ve svém nejnovějším snímku stylisticky i žánrově vrací ke svému ranému období, kdy se zaměřoval na temné detektivky z metropolitního prostředí o tajemných sériových vrazích. K tomuto modelu napínavé podívané se v rozmanitě variovaných podobách vracel i v následujících letech, přičemž se paralelně věnoval i hororům s nadpřirozenou tematikou. Nový Argentův thriller lze vnímat nejen jako tvůrcův nostalgický návrat do vlastní filmařské minulosti, ve kterém si rafinovaně pohrává s napětím, ale i příběh, do něhož se promítá autorova znalost psychoanalýzy Sigmunda Freuda. 

Režisér zde pracuje s celou řadou témat, ikonografických prvků a stylistických postupů, které představují v rámci komplexní tvorby charakteristicky rozpoznávací rukopis tvůrce. Zatímco ve svých prvních filmech Pták s křišťálovým peřím: Přízrak teroru (L‘uccello dalle piume di cristallo, 1969), Devítiocasá kočka (Il gatto a nove code, 1970) a Čtyři mouchy v sametu (Quattro mosche di velluto grigio, 1971) často rozvíjí motiv metropole pomalu se nořící do noční tmy, nebo naopak procitající ranním svítáním, zde ozvláštňuje vyprávění zatměním slunce. Hlavní ženská hrdinka, prostitutka Diana (Ilenia Pastorelli), která důsledkem autonehody oslepne, a jejímiž atributy se stávají černé sluneční brýle a slepecká hůl, se rovněž odkazuje na některé postavy z dřívějších Argentových snímků. Zejména pak na Devítiocasou kočku, kde slepý Franco Arnò (Karl Malden) pátrá společně s hlavním hrdinou po tajemném sériovém vrahovi.

Černé brýle se jako vedlejší motiv často objevují i v jiných Argentových filmech a fungují především v detektivních thrillerech jako znak tajemné identity rozmanitých postav. Nový režisérův snímek lze vnímat nejen jako rekapitulaci jeho kultovní a zejména v zahraničí uznávané tvorby, ale také jako psychoanalytickou sondu nahlížející do temného myšlení psychopatického vraha. Z dlouholetých Argentových spolupracovníků figurují v úvodních titulcích scenárista Franco Ferrini, tvůrce speciálních efektů Sergio Stivaletti a herečka (a dcera) Asia Argento. Minimalistická electro house kompozice francouzského skladatele Arnauda Rebotiniho do určité míry evokuje atonální experimenty Ennia Morriconeho i progresivní rock skupiny Goblin pro starší Argentovy snímky. V jedné ze scén krvavé noční vraždy se v epizodní roli svědka objeví filmový historik a scenárista Antonio Tentori, jehož některé knihy se zabývají i filmy Daria Argenta.      

 

Přidat komentář