Jak Bůh hledal Karla/režie Vít Klusák a Filip Remunda

Česko/Polsko/Slovensko, 2020, 88 min

Ambiciózní a dlouho připravovaný snímek Víta Klusáka a Filipa Remundy, tandemu spolupracujícího pod značkou společnosti Hypermarket Film, se po světové premiéře na MFDF Ji.hlava dostává na konci ledna do českých kin. V novém snímku tato dvojice, která českému publiku představila úspěšný film Český sen (2004) nebo cyklus Český žurnál (2013–2020), sleduje český filmový štáb v sousedním Polsku.

Hlavní postavou dokumentárního snímku je režisér Karel Žalud (známý například díky dokumentární sondě z českých věznic Uzamčený svět; 2017), který se svým štábem cestuje Polskem a snaží se… Těžko říct, o co se snaží. Zásadním problémem je už samotná premisa, ze které Jak Bůh hledal Karla vychází: štáb sleduje štáb, který cosi natáčí. Divákovi není upřesněno, co štáb natáčí a není upřesněno ani, proč je natáčen štábem jiným.

Snímek vznikal pět let. Tvůrci slibovali, že nabídnou důvěryhodný obraz dnešního Polska, možná jeho srovnání s Českem: ústředním tématem měla být víra, ke které se obě země staví zcela jinak. Výsledkem je bohužel hodinu a půl dlouhý snímek, který vůbec o ničem nevypovídá. Témata, která načne, dokončí často až ve výčtu závěrečných titulků; příběhy, které před divákem rozvine (sexuální obtěžování, rádio Maryja), mají samy o sobě velkou sílu, jejich proplétání ale dohromady vůbec nefunguje.

Ambiciózní a dlouho připravovaný sn . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář