Na začátku září vstoupil do kin nový ambiciózní film Bohdana Slámy Krajina ve stínu. Byl pro něj po více než dvacetileté kariéře filmového režiséra přesto něčím novým – Bohdan Sláma poprvé natočil historický film a poprvé nepracoval podle vlastního scénáře.
Děj začíná na počátku třicátých let minulého století v malé vísce na pomezí Čech a Rakouska a mapuje život jedné rodiny až do padesátých let. Námět vychází ze skutečných událostí a zpracovává téma vražd sudetských Němců. Jedná se o kontroverzní a (i díky tomu) nosné téma, které jako takové ještě v domácí kinematografii nebylo takto komplexně zpracováno. Po právu je však Krajině ve stínu vyčítána její propagace – v otázce, zda používat pro zobrazované události slovo odsun nebo vyhnání, nutí k jednomu názoru a ten druhý odmítá.
Geneze vzniku filmu je spletitá. Dílo je ve vývoji už přes osm let a za jeho vznikem stojí producent Martin Růžička, pro kterého je Krajina ve stínu prvotina (film nakonec produkoval společně s Jindřichem Motýlem). Zkušený scenárista Ivan Arsenjev napsal téměř deset verzí scénáře. Režie se nejdříve měl ujmout režisér nezávislých dramat Zdeněk Jiráský, teprve po jeho odchodu se k látce dostal Sláma, výrazně se měnily i další klíčové štábní profese. Krajinu ve stínu lze zařadit do artového mainstreamu, pokud něco takového stále existuje.