(Ne)snesitelná přítomnost Klusáka

Blíží se volby – v Česku jako téměř každý rok. Podle mnohých budou tyhle volby zásadní, podle jiných se to říká o všech. Předvolební kampaně po línějším létě přešly v září do ostré fáze. Vody internetu rozvířilo hned druhý zářijový den video ze zahájení volební kampaně hnutí ANO, za nímž stojí angažovaný režisér Vít Klusák.

V současné době platí Vít Klusák za nejznámějšího českého dokumentaristu nové generace: málokdo dokáže takovým způsobem ovládnout veřejný prostor, málokdo o tolik pozornosti snad vůbec stojí. Postavě Andreje Babiše se věnuje dlouhodobě, a Babiš je tak na konfrontaci s ním zvyklý. Na co ale zvyklý nebyl, to je přímá kritická konfrontace ze strany jeho syna, Andreje Babiše mladšího. Když tak na zahájení volební kampaně křičel na otce „Proč jsi mi ublížil?“, přitom natáčen Vítem Klusákem na mobil, nezbylo premiérovi země nic důstojnějšího než svést všechnu vinu na Klusáka – tu známou firmu, podvodníka a manipulátora, zlo. Klusák navíc přiznal, že hodlá natáčet o Babišovi mladším film. Tvorba kontroverzního režiséra se letoškem rozprostírá na více než dvacetileté ploše, čímž se ve stínu poslední výrazné události nabízí její bilance.

Už v prvním ročníku KDT FAMU začal Klusák zostra. V obou dostupných studentských filmech kombinuje dokumentární pasáže s hranými. Koncipovaná reportáž Digestive (2000), rekonstrukce události z otevření prvního českého McDonaldu, během které skupinka lidí manifestačně pozvracela podlahu, je drzá a nekonvenční. Role režiséra a jeho osobního názoru, která se do budoucna stane pro tvůrce zásadní, je zde zatím minimální, zato do prvního výrazného snímku – stylizovaného druháckého portrétu Ocet (2001) – zasahuje autor zhusta. Celý snímek stojí na premise, že otec autora nesvolil k natáčení dokumentárního portrétu, a tak Klusák napsal inzerát do novin, že hledá na natáčení někoho vzhledově podobného. Nabízí se srovnání s událostí mezi synem a otcem Babišovými. Klusák také otce potkal náhodně na ulici, prosil ho o natáčení, otec se s ním nechtěl bavit. Výsledkem je portrét bez portrétovaného. Klusák prozkoumává různé možnosti toho, jak o svém otci zjistit co nejvíce. Složenka psaná otcovou rukou podstoupí grafologický rozbor, odpadky poukážou na stravovací návyky… Zatímco Digestive vznikl pod vedením televizních dokumentaristů Rudolfa Adlera a Martina Vadase, Ocet již vedla dvojice Pavel Koutecký a Karel Vachek. Klusák chtěl pod Vachkovým vlivem překročit hranice, a dělat dokument jinak než ostatní. Ve filmu se doptává protagonistů, snaží se z nich dostat kýženou odpověď, povzbuzuje je, koriguje, mluví do kamery…

Blíží se volby – v Česku jako t . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář