Ondřej Fencl: Všetečky

Ondřeje Fencla můžete znát jako muzikanta z kapel 5P Luboše Pospíšila, Schodiště, z vlastního seskupení Hromosvod či z hudební spolupráce s Vladimírem Mertou a Janem Hrubým. S psaním si tyká jako hudební publicista a textař… a nyní jako básník. Jeho sbírka Všetečky shrnuje básně psané do mobilu, při večerním návratu z hraní a mejdanu (s podtitulem Poezie z noční tramvaje). A jsou to texty překvapivé.

Vyznačují se bezmála hudební samozřejmostí, jakoby bezpracnou pravidelností, která ale nepřináší omšelý jazyk a stokrát použité obraty. Ne. Ondřej Fencl ve svých básních zcela nenápadně rehabilituje poezii „když ještě byla poezií“. Zkrátka, když má jeden rád básně Ivana Blatného, Jaroslava Seiferta nebo Jana Zábrany, asi se mu to bude líbit. Když má jeden rád solidní písňové texty z produkce takových Marsyas nebo Michala Prokopa, bude se mu to asi líbit. A hlavně: pokud se někdo nebojí projevit cit, bude se mu to líbit dozajista.

Ondřej Fencl s lehkostí spřádá útržky vztahů, snové záběry skutečnosti, vzpomínky a povzdechy. Je to civilní a lyrické zároveň… Když si znovu vypomůžu jménem Jaroslava Seiferta, řekl bych, že se to čte, jako by Seifert hrál blues. Hudba je v básních všudypřítomná, a zrovna tak motiv svobodomyslnosti, neukotvenosti. Ty texty vznikaly patnáct let, dávají ale dohromady vyvážený celek. Znalci ocení neotřelé rýmy, muzikální čtenář názvuky písňových textů… Protože Všetečky velmi nenápadně zapadají do českého poetického a hudebního kontextu a na ledacos z něj navazují.

Editor sbírky Jan Šulc zcela správně vyzdvihuje, že oproti konceptuálnosti současné české poezie Fencl sází na něco úplně jiného. Nikoli na programovou nelíbivost, která se s omletou avantgardností pokouší čtenáře zhnusit (jenže opakovaný vtip přestává být vtipem). Ne, jeho básně jsou návratem do doby, kdy se básníci nestyděli brát básnění vážně. Zároveň jsou zcela současné. Ctí jazyk, a především ctí čtenáře.

Knížka je k mání mj. na koncertech Vladimíra Merty a Luboše Pospíšila, s nimiž Ondřej Fencl hrává.

Galén 2017