Chuť jazzu tuzemáku (III)

Jazzových nahrávek na domácích luzích přibývá, umožňuje to vybavenost množících se studií, dostupnost techniky, vznik snadno kopírovatelných demo snímků, či přímo kapelových ,samizdatů‘, rozrůstající se obec jazzmanů, snad i publika. A také producentských dobrodruhů. Dvakrát až do noci zaplněný zámecký Skleník v Boskovicích, kdy od jazzu neodlákaly posluchače ani hvězdy na hlavním pódiu na doslech, tento fakt také dokládají.

9_06_Minirecenze1Česko-moravská scéna je historicky vzato trvale zabydlována vynikajícími slovenskými jazzmany, jsou tedy trvalou přísadou tuzemského jazzu. Také dnes jich v Praze z mladších generací působí už trvale celá řada a patří k nim též pianista Matej Benko. Mimoklubové veřejnosti se představil jako sólista a skladatel skvělého tria basisty Víta Švece už před dvěma lety na CD Keporkak. Nyní u téže produkce vyšlo triové album Matej B enko: UNIVERSALITY (Arta/2HP, 2006, 64:54). Jeho současné trio však má své kořeny jinde – v kapele No Borders trutnovského trumpetisty Jana Přibila, po jeho odchodu z kapely. Kontrabasistou tria je Jan Greifoner a bubeníkem Branko Križek. Současně se zrodem alba opustili původní název a hrají pod jménem svého kapelníka. Nahrávka Benkových skladeb, zrcadlících ozvěny latinského jazzu, zní po pianistické stránce velmi svrchovaně. Většinu repertoáru tvoří Benkovy skladby a jestliže k titulní skladbě Universality praví, že předznamenává nový směr jeho hudby, lze toto směřování vytušit už při skladbě Lôro od Gilberta Gismontiho z jeho alba Sanfona (ECM 1981). Tento geniální brazilský skladatel pohybující se na klikaté hranici mezi jazzem a soudobou hudbou, vždy užívající výraznou tresť z kořenů brazilské hudby (což jej zase přibližuje k ranku world music), právě představuje cestu z formálních šablon latinoamerického jazzu. Závěrečná skladba Chan Chan, následující hned po probírané Universality, velký úvodní hit proslulého alba Buena Vista Social Club v podání zpěváka a kytaristy Eliadese Ochoa, není vůbec svou krásnou jednoduchostí v rozporu se směřováním Benkovy hudby – jen to potvrzuje, že ho inspirují silné melodické nápady a takové touží nacházet.

9_06_Minirecenze2O některých albech by se dalo z pohledu této chvíle říci, že vznikají jako libůstka jazzových strejdů libujících si v předmoderní klasice. To by však bylo přílišné zjednodušení. Trombonista Bohuslav Volf naopak stál u zrodu našeho jazzrocku, u obohacování hard bopu rockovými prvky, zatím ještě v ryze akustické podobě. Vždyť u něj se v půli sedmdesátých let etablovali M. Svoboda, M. Kocáb, J. Šolc a jeho Volf Jazztet vozil z festivalů doma i v cizině jednu cenu za druhou za přínos současnému jazzu. Volfův Bohemia Big Band však vznikl z touhy po repertoáru velkých swingových orchestrů jako reakce na směřování Pražského big bandu v osmdesátých letech k autorskému repertoáru. Album Bohemia Big Band: GLENN MILLER & CO UNT BASIE 100 (Multisonic, 2006, 58:16) nahrané živě na Pražském Hradě tuto ideu naplňuje dokonale. Večer byl věnován stému výročí dvou kapelnických a skladatelských osobností narozených v roce 1904 – Countu Basiemu (1. 3.) a Glennu Millerovi (21. 8.), hvězd swingu nejvyššího jasu. Potěšení ze swingující kapely si užívali zkušení muzikanti středního až staršího věku, včetně neúnavného veterána našich bubeníků Vladimíra Žižky (*1927), zpěváků The Swings, Barbory Řeháčkové, Petra Hanzlíka a Lee Andrew Davisona. Kdo jsi bez předsudků, i zde najdeš důvod k pozornému poslechu. Toto je repertoár, na němž rostou amatérští i budoucí hvězdní jazzmani v orchestrech amerických nehudebních středních škol! Ze záliby v hraní.

Zdařilou poctu klasickému swingu bude zajímavé porovnávat s orchestrálními projekty ryze současnými a navíc výrazně autorskými. Protagonisty před dvěma roky zplozené, širší veřejnosti utajené nahrávky Jan H asenöhrl: LA PARADA (Out Of The Frame, 2004, 49:37) jsou sólista Českého národního symfonického orchestru, hráč na trubku a křídlovku Jan Hasenöhrl a všestranný kytarista Lukáš Chejn, který napsal pro album většinu skladeb. V sedmnáctičlenném obsazení, variovaném od tria po nonet, ve čtyřech věcech z devíti dobarvovaných Hasenöhrlovým domovským orchestrem, se představí řada známých výborných muzikantů: Ladislav Zámečník na basklarinet, Přemysl Tomšíček na trombón, na tenorsaxofony Bharata Rajnošek a Tomáš Křemenák, ten rovněž na flétnu, altsaxofonista Martin Plachý nebo u piána Milan Svoboda. Jediným převzatým titulem je standard My Funny Valentine, ozvláštněný Chejnovou kytarou, leč zbytečně okrajkovaný symfonickým pozadím. Z hudby lze slyšet, že ji tvoří muzikanti, kteří mají zažitý klasický jazzrock, jsou ovlivněni atmosférou iberoamerické hudby a cool jazz jako esence pro balady je jim stále přitažlivý. Album zní velmi příjemně, pohodově, a byť je v něm silná dávka eklektismu, není důvod kvůli tomu připisovat záporné body. Hudbu bych nazval – beze stopy jakéhokoliv zlehčování – kolonádovým jazzem. A jazz kolonád býval vždy kvalitní, leč jeho povinností bylo být přítulný k náhodnému publiku. Těm, kterým při vyslovení pojmu příjemné hudby naskakují pupínky, doporučím alespoň závěrečnou skladbu Lvice 2004, kde sólo trubky doprovází groove programming Waltera Krafta – takto ,molvaerovsky‘ pojatou skladbu naše scéna dosud nepředvedla.

9_06_Minirecenze3Významný pianista dnešní tuzemské scény Kryštof Marek (*1967) se zřejmě v Kontrabandu nakazil pevným přesvědčením Milana Svobody, že pokud se na to člověk cítí, měl by se snažit o původní tvorbu. Nejde totiž jen o ambici skladatele, ale test vlastních možností, kterak originálně přispět vývoji místního jazzu. Zánovní nahrávka Kryštof Marek and www.band.cz, feat. Tony Lakatos: ANGELS’ C RYING IN MY HE AD ANGELS’ LAUGHTER IN MY HE ART (Out Of The Frame, 2006, 55:49) dokladuje tři základní věci. Za prvé Marek přivedl před čtyřmi lety na svět skutečný velký big band s plným žesťovým zvukem. Za druhé, byť se půlka repertoáru už objevila na nahrávce s triem Josefa Vejvody, poprvé pod vlastním jménem představuje vysokou kvalitu svých skladatelských nápadů zvýrazněných aranžemi pro velký orchestr. A za třetí, nahrávka je věnována významnému evropskému soprán- a tenorsaxofonistovi, Maďaru žijícímu od roku 1981 v Německu a hrajícímu v mezinárodních seskupeních po celém světě Tonymu Lakatosovi (*1958). Ten je zde hlavním sólistou a oprávněně se stává jeho osobitá hra těžištěm celého zvuku. V jeho hře najdeme ozvěny Coltranea i Shortera. Markovo album je dokonalým bigbandovým projektem, hudba, aranže, sóla, vše tvoří velmi jednolitý komplex umění jazzu k pozornému a opakovanému naslouchání.

9_06_Minirecenze4V sídle někdejších králů a císařů evropské velikosti vznikla letos živě také nahrávka FRANTIŠEK UHLÍŘ TRIO & D usko Goykovich (Multisonic, 2006, 64:13). Basistu Uhlíře doplňují v jeho triu už řadu let bubeník Jaromír Helešic a kytarista Darko Jurkovič z Chorvatska. Je to už druhá společná hrátka na tuzemské značce (LIVE 2002, JUH Music 2002). Ještě než vložíte disk do přehrávače, náladu pokazí fakt, že se padesát procent repertoáru opakuje, což přičítám tomu, že u nás na obsah alb obvykle nedohlíží žádný neúprosný dramaturg vydavatele – takový rozsah duplicity by nepřipustil. Nahrávka představuje moderní mainstream v podání instrumentálních machrů, aniž by se vytratila přirozená živočišnost jazzu v přítomnosti převažující politickoekonomické posluchačské smetánky hradních koncertů. Uhlíř je zbytečně ve stínu Mráze: tato ,indispozice‘ prostě postihla spoustu muzikantů oddělených železnou oponou od světového jazzu. Barvu nahrávky zpestřuje světem jazzu protřelý hráč na trubku Dušan Gojkovič (*1931) z Černé Hory, který opustil jistoty tábora socialismu ještě dříve něž Lakatos či Mráz – v Německu žije už od roku 1955. Do čtyř skladeb vnese něco z davisovské baladičnosti (Jobimovo How Insensitive) a hrst hardbopové rozdováděnosti (Ow! od Gillespieho).

Na závěr jsem si nechal album Ridina Ahmedová: H LASE M (Amplión, 2006, 44:18), abych si mohl nadšeně potvrdit, že i u nás můžou vznikat mimořádné nahrávky s puncem osobnosti, svůdností nadžánrovosti, vybočující uměleckým výrazem zcela z hlavního proudu. Není bez zajímavosti, že CD vydala firma, která přivedla na svět rovněž v tuzemských poměrech nadprůměrnou studiovou nahrávku Vertigo Quintetu. Syntéza jazzu, soulu, Meredith Monkové, gospelu, plná odkazů na hudbu historickou i folklorní, vše sólové a vícehlasně vokalizované pomocí elektronických příručních zařízení, jež je možno vozit po koncertech, smyčky, vrstvení, přídavné stopy. S chutí vyzdvihnu hned úvodní Halekací, starobylým folklorem dráždivé Barvy, geniální Coltraneův standard Afro Blue, rituální Šílený kůň či ,stevereichovskou‘ miniaturu Bludičky. Považuje-li Ahmedová toto CD za dokument jedné etapy, nezbývá než doufat, že ještě objeví inspirace pro její prodloužení.

Přidat komentář