Duhová krajina jazzové Germánie, Novinky vydavatelství ACT Music + Vision

Pod značkou ACT Music + Vision se už deset let skrývá další z originálních německých vydavatelství, majících transatlantické rozpětí, takže k labelům ENJA, BETWEEN THE LINES, k velkým jménům Manfreda Eichera (ECM), bratří Winterových (Winter&Winter) směle můžeme řadit i Sigfrieda Locha, který ACT založil. Výročí vydavatelství oslavilo stým titulem své edice a mezi současnými muzikanty tu vedle níže recenzovaných najdeme například i nedávno v Praze zpívající Victorii Tolstoy, pianisty Joachima Kühna, Breda Mehldaua, George Gruntze, bubenici Terri Lyne Carringtonovou či úžasného kytaristu Nguyena Le. Pro naši na jazz chudokrevnou hudbymilovnou veřejnost je tato vydavatelská pestrost zcela nepochopitelná.
duhova_krajinaPředstavovanou sérii načneme vizitkou současného německého jazzu v jeho generačním rozpětí. Protagonisty jsou muzikanti vzdálení od sebe rokem narození šestačtyřicet let, ale zcela spříznění současným jazzem jako hudbou své volby. Společná duetová nahrávka Heinze Sauera a Michaela Wollnyho MELANCHOLIA (ACT, 2005, 50:53, nahráno v Ludwigsburgu v říjnu 2004) je představuje především jako autory, byť si zde pohráli i se standardy Round Midnight od Monka, Don’t Explain od Billie Hollidayové či s tradicionálem Deep River. Tenorsaxofonová legenda Heinz Sauer (*1932) patří k pilířům německé moderny, od šedesátých let působí v hesenském rozhlasovém jazzovém orchestru a osmnáct let byl členem avantgardního kvarteta a kvinteta trombonisty Alberta Mangelsdorfa. Jeho mladý kolega Michael Wollny (*1978) se věnuje jazzovému pianu od šestnácti let, vedle různých aktivit má vlastní trio Call it [em], hraje rovněž v hessenském jazzbandu a hostoval například s New Art Orchestra trombonové hvězdy cool jazzu Boba Brookmeye- ra. Opravdu melancholicky duhova_krajina3laděná nahrávka je svitou osmnácti miniatur, z nichž málokterá přesáhne tři minuty času, vystavěné jsou na zahuštěných nápadech, z nichž neodpadne žádná nota jako nadbytečná, hra saxofonu často připomíná monolog v lamentaci s perkusním podotýkáním klavíru. Wollny saxofon výjimečně a smysluplně podmalovává klávesovou elektronikou. Srovnání mě napadá jediné – album 1+1 Herbieho Hancocka s Waynem Shorterem – a pro Sauera s Wollnym vůbec nedopadá špatně!
duhova_krajina2Vlastní trio Michaela Wollnyho se představuje albem, majícím v titulu název kapely – CALL IT [EM] (ACT, 2005, 50:53, nahráno v Gothenburgu v únoru 2004). Kromě klávesisty Wollnyho se na něm podílejí kontrabasistka Eva Kruse s bubeníkem Ericem Schaeferem. Desku sestavili výhradně z vlastních skladeb a jejich komorní hru je možné označit jako moderní, lehce avantgardou okořeněný jazz, v němž se podobně jako v duetové nahrávce Wollnyho se Sauerem prokazuje jeho smysl pro soustředěnost na sdělení obsahu skladeb.
duhova_krajina4Další nahrávka je jazzově ztvárněnou nostalgií po hudbě mládí pětice mladých jazzmanů Jazzindeed with Michael Schiefel. Programově se zabývá západoněmeckou hudbou osmdesátých let, jakou představuje například v osmé dekádě už poněkud zromantizovaný elektro-disko rock kapely Kraftwerk. Na albu s titulem BLAUE AUGEN (ACT, 2005, 60:03) Schiefel obsluhuje elektroniku a zpívá ,chlapecky‘ nejazzovým a nerockovým hlasem, jímž nezáživným způsobem doprovází kvarteto v nástrojovém obsazení s altsaxofonem, klavírem, kontrabasem a bicími. Kromě zapálených fandů německé hudební scény u nás tato nahrávka těžko někoho zaujme. Tato i předchozí deska vychází v ediční řadě :young german jazz, takže uvidíme, jací budou za čas, protože talent Wollnyho už dnes přesahuje lokální scénu našich severozápadních sousedů.
Hudbu skupiny ElbtonalPercussion lze alespoň přibližně opsat jako směs neagresivní části produkce našeho Dama Dama, maďarské Amadindy, lehké elektroniky, ozvěn gamelanů a afrických etnických perkusních sešlostí. To má na duhova_krajina5starosti základní kvarteto perkusistů, tvořené Andrejem Kaufmannem, Wolfgangem Rummelem, Stephanem Krausem, který navíc občas usedne k regulérní bicí soupravě a Janem-Frederickem Behrendem, rovněž vibrafonistou. Na albu FOUR ELEMENTS (ACT, 2005, 62:30) však tento soubor zdánlivě monotónní zvuk perkusí vynalézavě doplňuje. Ve Squabble se rozezní smyčcové kvinteto G-Strings s houslovým sólem, v ,reichovské‘ Minimalectric zazní vokál a roh, ve dvou skladbách se představí coby jazzový improvizátor vibrafonista Christopher Dell a Claus Bantzer přispěje hrou na klaviaturu varhan i piána. V předposledním titulu alba strhne sólo Christophera Della v Blues For Gilbert zahraném s křišťálovou jemností jak od Milta Jacksona v době nejslavnější éry Modern Jazz Quartetu a závěr patří zdánlivě nesouvisející chrámové monumentálnosti bonusové skladby – Elements Part 1 – „Earth“. Jakoby členové ElbtonalPercussion chtěli připomenout předlouhou cestu hudby od perkusní hry obřadů přírodních národů k eleganci a zvukové velebnosti evropské klasiky a sdělit nám, že jedno nelze oddělit od druhého a že hudba je i přes svou nehmotnost úkazem celistvosti.
duhova_krajina6Na závěr představíme jazzově nejvýživnější sousto tohoto pětichodového ACT menu, kterým je bigbandová nahrávka skladatele a multiinstrumentalisty Petera Apfelbauma a jeho skupiny The New York Hieroglyphics, zrozená ve studiích New Yorku a San Francisca v září a říjnu 2004. ,Hieroglyfové‘ nahráli debutové album v roce 1993 a aktuální deska IT IS WRITTEN (ACT, 2005, 60:23) je jejich třetí nahrávkou. Podkladem popisu hry devíti až patnáctičlenného obsazení, na němž se podílí celkem šestadvacet muzikantů, budiž odkaz k počátkům jazzrockové syntézy ve velkokapelovém hávu, na níž se úspěšně podílí i pradávná nahrávka našeho rozhlasového jazzového orchestru s Hladíkovým Blue Effectem – hutná orchestrace s bohatým žesťovým obsazením, rytmicky výraznější, s elektrizujícím zvukem kytary, který v šedesátých letech vábil stejně jako krysařova flétna. Newyorský big band je ale obohacen o další výrazný prvek hudební současnosti – o ,zawinulovské‘ přijímání podnětů z oblasti etnické hudby. Proti historickému ,jazz-bigbeatu‘ je Apfelbaumova muzika jiskřivá v aranžích, polyrytmická, kořeněná mámivě i palčivě sóly trombonisty Joshe Rosemana, saxofonistky Jessicy Jonesové, houslisty Charlese Burnhama, kytaristů Davida Phelpse, Vivy De Cincinihi, Treye Anastasia nebo na akustickou kytaru hrajícího Jai Uttala či Johna Shiffletta. Vedle tradičních bicích nechybí řada etnických perkusí, bubnů a s nimi souznějící vokály Jai Uttala či Abdoulaye Dibatea. Sám Peter Apfelbaum střídá klávesové nástroje s dechovými, hraje na klavír, harmonium, varhany, melodiku, tenorsaxofon, flétnu a klarinet. It is written je opravdu plnocenným portrétem muzikanta, skladatele i kapelníka, patřícího k současnému hudebnímu varu manhattannských tvůrčích prostorů Jazz Gallery, Knitting Factory a dalších.

Z celé kolekce považuji za výborná právě alba Petera Apfelbauma a skupiny ElbtonalPercussion. Podrobnosti o katalogu lze nalézt na www.actmusic.com, distributorem u nás je produkce 2HP. Repro UNI

Přidat komentář