György And Márta Kurtág Play Kurtág

MI0004038317Maďarský skladatel György Kurtág (1926) patří k těm, které si vždy znovu rád objevuju. Což mi umožňuje nové album BMC, které s titulem György and Márta Kurtág Play Kurtág shrnuje dosud nevydané studiové i koncertní nahrávky Játékok, jak se dochovaly v archívu Maďarského rozhlasu z let 1955 až 2001. Tyto hříčky nebo hrátky, kterými se Kurtág začal prezentovat už od roku 1973, mě zaujaly na ECM v roce 1996, v osmidílném kompletu pak byly vydány na kurtagEditio Musica Budapest v roce 2010. Oč jde? O spontánní dětskou hravost u sólového klavíru (pojímaného jako veliká hračka) nebo v duu (s manželkou Mártou) o touhu potěšit (se), zkoumavě si zaexperimentovat, projevit radost z kreativnosti. Jsou to většinou pouze půlminutové záležitosti (je jich tu na 40), hledačsky náznakové, nabízející nejroztodivnější škálu pocitů, perokresebných portrétíků s různou intenzitou i barvitostí, vehementní, cituplné, varovné, pochybovačné, rozkochané, zádumčivé i kaskádové, loudivé i loudavé, romanticky pesimistické i rozverně optimistické, poskočné i tvrdošíjné, koumácké a tetelivé, zahrávavě útočné i zadumaně útržkovité miniplošky. Kurtág nemíní dodržet pouze zmíněnou hravost nebo hračičkovost, diapazon jeho pojetí nám nabízí skutečně zákusky všeho druhu od (dětinské) rozmazlenosti přes přátelské pocty až po tristia (viz in memoria), od vyzývavosti přes zkroušenost, vyčkávavost či pobouřenost po fugální zádušnost nebo odezvovost (viz Verdi!). Producent vřadil do mezičasu Suitu pro čtyři ruce, jejíž čtyři miničásti odpovídají označení, jsou to majstrštyčky, jež prostřídají v rychlém sledu živelnost, andantino (nikoli andante), mínuetko a ohnivost jako důraznou tečku. Ale po tomto intermezzu pokračují útržkovité zahrávánky, ve kterých se autor a interpret v jedné osobě skutečně dokáže „otočit na čtyráku“ (Poláčkovo označení, když někdo zvládne v krátkosti, co by jiný rozcancal doširoka), provázaně, prosnoubeně, se zahalovačnou meditativností i vyčkávavou rozháraností. A tak to na hraně náznaku dohraje až do zjištění, že „květiny jsme my“. Ano – v mnohých květenstvích. Jako ta Kurtágova muzička (s dlouhým i krátkým u).

 Budapest Music Center Records, 2016, 40:49

Přidat komentář