AAFM Revisited – oživlý odkaz Harryho Smithe

Beatnik a excentrický umělecký experimentátor Harry Smith (zemřel 1991) navždy změnil podobu americké hudby tím, že z vlastní sbírky osmasedmdesátiotáčkových šelaků s archaickými jižanskými baladami, blues, sociální hudbou, gospelem a ranou ,hillbilly‘ country, pocházejícími ještě z éry ústně předávané folkové tradice a nahranými v období 1927–32, tedy před vlivem komerčního rozhlasu, zkompiloval a přepečlivě anotoval 84 snímků, vydaných v roce 1952 jako 6LP komplet pod názvem Anthology of American Folk Music (Folkways). Prorocky tak vytvořil minulost se současností překlenující, fascinujícně nadčasový folkový kánon, na kterém ,vyrostli‘ Dylan, Garcia, Fahey či Dave van Ronk a celé folkové hnutí šedesátých let a ke kterému se dodnes hlásí Lou Reed, Beck, Philip Glass či Beth Orton. Stejně jako nové generace mladých posluchačů, neboť reedice této antologie na značce Smithsonian Folkways (6CD, 1997) vyvolala novou vlnu zájmu o americkou ,roots‘ music. Hal Willner, studiový mág a producent známý pro své neuvěřitelné tématické extravagance jako Mingus či Ginsbergova Holy Soul, Jelly Roll, dal v letech 1999–2001 dohromady výkvět současné a spřízněně uvažující muzikantské avantgardy a uspořádal pět mnohahodinových koncertů v Londýně, New Yorku a Los Angeles, kde Lou Reed, Wilco, Nick Cave, Elvis Costello, Sonic Youth, Philip Glass a řada dalších zpívali a hráli svoje, z dnešního pohledu pojaté a interpretované, předělávky snímků ze Smithovy převratné antologie. Výsledkem je sběratelský box The Harry Smith Project: Anthology of American Folk Music Revisited (Shout! Factory, 2006, 2 CD, 2 DVD). Obě CD (32 písní) a první DVD jsou sestřihy nejlepších snímků z oněch pěti koncertů. Druhé DVD je devadesátiminutový dokument o samotném Harrym Smithovi, nazvaný The Old, Weird America, podle titulu jedné knihy Greila Marcuse, zabývající se Smithovou antologií a analyzující „syrovými emocemi, přízraky a démony posedlou atmosféru“ čišící ze všech snímků původní kompilace, z nichž většina se vznikem datuje z divokých dob rané Ameriky a je protknuta jednotícím tématem lidského zmaru a ztráty – života, lásky či majetku. Mezi vrcholné momenty těchto nových předělávek patří například morytát Frankie v podání Beth Orten, která minimalisticky a na maximum vyhrocuje emoce lakonického originálu Mississippi Johna Hurta z roku 1928 či Fishin’ Blues Davida Thomase (Pere Ubu) transformující dávný dvojsmyslný popěvek do jízlivosti plné extáze maniodepresivního běsnění.

Přidat komentář