Ad Noiseam – Rytmus industrializovaného světa

label_2Berlínské elektronické vydavatelství Ad Noiseam slaví v tomto roce patnáct let fungování na hudební scéně. Čím je berlínský label tak výjimečný, že si ve vydavatelské džungli panující nejen na elektronické scéně, stále udržuje statut výrazného hybatele současného dění?
labelNení tak úplně zvykem, aby label zakládali výtvarníci, i když takové vydavatelství Touch bychom si bez fotografií majitele Jona Wozencrofta snad ani nedokázali představit. V Berlíně usazený Francouz Nicolas Chevreux přetavil svou lásku k nezávislé elektronické hudbě nejdříve do webzinu Totentanz, poté do serióznějšího portálu Recycle Your Ears, aby posléze z pozice recenzenta přesedlal v roce 2001 na druhou stranu barikády jako majitel vydavatelství Ad Noiseam. Už první kompilace Krach Test jasně naznačila, s čím na nás Nicolas bude v budoucnu útočit – s temnější elektronikou, která si s hranicemi neláme hlavu. „Jako hudební redaktor jsem nashromáždil pěknou řádku projektů, které nevydaly žádný oficiální nosič, přesto mi jejich hudba přišla originální. Druhou polovinu seznamu pak tvořila jména, jež už za sebou vydaný nosič měla, přesto podle mého se o jejich hudbě téměř nemluvilo. Celkem takto zaplnily plochu tří disků“, vzpomíná po letech Chevreux. Sampler objevil pro širší veřejnost tehdy neznámá jména jako Beefcake, Herbst9 nebo C/A/T. Podobně jako domácí Polí5, Nicolas zvolil na začátek cestu vypalovaných CDček, aby po roce fungování přešel na ty trvanlivější, lisované. Za patnáct let k nim přibylo dalších 190 dílů různých stopáží.
Úspěch labelu Ad Noiseam, který urputně sází na experimentální elektroniku a na rozdíl od mnoha jiných mu to vychází, je trochu zahalen tajemstvím. Nicolas, alespoň v prvních letech fungování, nevydal žádný kasovní trhák, přesto se nenápadně vetřel do povědomí jako vydavatel, jehož neznámé koně nejdou s kvalitou svých nahrávek pod vysoko nasazenou laťku. Ať už mluvíme o illbient dvojce, dark ambientu, breakcoreovém šílenství, hlukově zabarvenému drum’n’bassu Tarmvred nebo kytarových chuchvalcích. Všichni měli společný temný industriální podtón svých kompozic, který zůstal Noiseam vlastní do dnešních dnů. „Nikdy jsem neměl potřebu se držet pouze jednoho žánru. Ano, hudba většiny projektů vydávaných na mém labelu je elektronická, instrumentální, většinou komplexní a zároveň není provoplánovitá. Když si vezmete, že na jedné straně vydáváme desky sofistikovanému, jakoby gentlemansky se tvářícímu projektu Subheim a druhé ze řetězu utrženému monstru Igorrr, je jasné, že u Ad Noiseam se hudební purismus příliš neřeší. Tohle rozkročení jasně charakterizuje mne samotného, unudil bych se k smrti, kdybych měl poslouchat, případně do kolečka vydávat pouze jeden druh hudby. Tím nechci říct, že se nepokoušíme vybudovat si jistou vydavatelskou identitu. Jdeme na to ale tak, abych i když vydáme ambient, breakcore nebo cokoliv jiného, vždy to mělo jistý spojovací prvek a celé fungování dohromady působilo celistvě,“ nedávno vysvětlil pro portál Headphone Commute Chevreux.
V průběhu let vydavatelství objevilo další výrazné talenty – hip hopem ovlivněného ta- Rytmus industrializovaného světa nečního řezníka Endusera, harddrum&bassového jezdce Hiddena nebo multiinstrumentalistu s výraznou výtvarnou identitou Siniera. Věhlas přilákal pod křídla vydavatelství známé drsoně älte, ve středních tempech zakleslé bývalé metalisty, dnes dub industrialisty, nebo experimentální tanečníky z Austrálie Lung. Ti všichni přestupem k Ad Noiseam nepřímo potvrdili neustále rostoucí pověst vydavatelství. To kromě základní hudební pochutiny nezapomíná průběžně nabízet svým fanouškům na stránkách www.adnoiseam.net i řadu exkluzivních mixů i žánrových kompilaci. V posledních pěti letech i přes sociální sítě tu a tam vypustí volně ke stažení různé bonusy a specialitky a další dárečky. „Od dob založení labelu se toho moc nezměnilo. Snad jen fakt, že dnes pracuji s ostřílenějšími umělci, lepšími studiovými inženýry a grafickými designéry atd. Z toho titulu si dovolím prohlásit, že vrháme na scénu čím dál profesionálnější výrobky,“ shrnul před třemi roky v rozhovoru pro Headphone Commute pan majitel.
Dnes najdete kompletní katalog Ad Noiseam k dispozici na Bandcamp profilu vydavatelství. Přesto Nicolas tvrdí, že přechod na čistě digitální platformu není na pořadu dne. „Vždy vedle digitální formy desky bude vycházet ‚hardware verze‘ na CD nebo na vinylu. Stále se totiž na scéně pohybují nadšenci jako já (a není jich málo), kteří preferují fyzický kontakt s nosičem před anonymním adresářem ve vašem mp3 přehrávači.“
Když v roce 2011 slavilo vydavatelství Ad Noiseam deset let fungování na hudební scéně, připravilo pro své fanoušky celkem čtrnáct tanečních večerů v deseti zemích. Letošní oslavy jsou prozatím skromnějšího charakteru. V březnu proběhla mocná párty v litevské Rize za účasti téměř desítky umělců berlínské stáje, výraznější připomenutí jubilea se chystá až na druhou polovinu roku. Aby ne, v letošním roce může vydavatelství vydat kulatý dvoustý nosič v historii labelu. Současné temnější časy by měly Ad Noiseam svědčit. Vždyť zde v současné době vydávají umělci doslova z celé Evropy: kromě Francie, Německa a Británie i Ontal ze Srbska, Stavros Gasparatos z Řecka, Oyaarss z Litvy nebo Monolog z Dánska. Vydavatelství Ad Noiseam vzniklo v roce zhroucení mrakodrapů World Trade Centre v New Yorku, v počátcích éry masivního vypalování a sdílení CD po internetu. Přesto si paličatostí, se kterou nabízí fanouškům temnější vize svých muzikantů, dokázalo vydobýt nezastupitelné místo na hudební scéně. A je jedno, zda momentálně preferuje ambient, industrial, dubstep, breakcore nebo IDM. U berlínského labelu máte pokaždé jistotu, že se na vás Chevreux nesnaží vydělat rychlé peníze.

Přidat komentář