Adam Kowalewski: For You

adam_kowalewskiDuo kontrabasu s pianem není sice nejobvyklejším jazzovým útvarem, ale rozhodně nejde o kombinaci exo­tickou nebo jakkoli výstřední. Vzpo­meňme například dnes už téměř klasickou nahrávku spirituálů Steal Away (1995) v podání Hanka Jonese a Charlieho Hadena. Z poslední doby lze zmínit povedenou kolekci Kei­the Jarretta a opět Charlieho Hade­na Jasmine z roku 2010 nebo loňské album George Mraze a pianistky Zoe Rahman Unison. Z českého prostře­dí lze namátkou uvést album Vincen­ce Kummera a Karla Růžičky Soul Serenade (2008) nebo z mladší ge­nerace světem protřelého Jiřího Sla­víka, který se na albu Repose (2008) se svým kolegou z kapely Fly Agaric, pianistou Fredem Thomasem, roz­máchl i ke dvěma velmi náročným, téměř čtvrthodinovým skladbám. Slavík tvrdí, že basa musí v kape­le skladbu ukotvit, a jestliže basis­ta na chvíli opustí svou přirozenou roli, musí jej okamžitě někdo zastou­pit. V duu kontrabasu s pianem je samozřejmě práce s rolemi jiná než například v klavírním triu nebo v se­stavách s dechovými nástroji. Basis­ta se nemůže spoléhat na koopera­ci s bubeníkem a v okamžicích, kdy pianista rozehraje hru spíše har­monicky a rytmicky než melodic­ky, musí se stát tvůrcem melodie na chvíli hráč za kontrabasem.
Polský hráč na kontrabas Adam Kowalewski mohl k duové nahrávce přistoupit jako se zkušenostmi nejen ze středoevropských a čistě jazzo­vých sestav. V kapele pianisty Piot­ra Wyleżoła spolupracoval s českým kytaristou Davidem Dorůžkou, ale ve světě se proslavil především jako člen kvinteta houslisty Nigela Ken­nedyho. K realizaci alba For You, kte­ré prezentuje jako své sólové, si do studia přizval zmíněného Wyleżoła. A přestože je Kowalewski autorem pěti skladeb z osmi (dvě jsou převza­té, jednu složil pianista), ve skuteč­nosti nejde o jeho sólovou prezenta­ci, nýbrž skutečně o album duetů.
O náladě celého alba a dělení rolí mezi oba hráče vypovídá poměr­ně dost již úvodní skladba Cause I Love You. Začíná jako klavírní bala­da s doprovodem kontrabasu. Až po chvíli přebírá Kowalewski iniciativu a vyžene melodii do relativně vyso­kých poloh, v nichž jako by suploval kytaru. Přesto nechává kolegovi dos-tatek prostoru, aby rozvíjel základ­ní motiv v polohách ještě vyšších. Celé toto předávání vůdčí role a její dobrovolné opouštění se děje na­prosto přirozeně, v nekonfliktní me­lancholické náladě, která je charakte­ristická pro celé album. For You není duelem dvou hráčů, kteří by se sna­žili exhibovat v improvizovaných só­lech. Spíše jde o ukázku dokonalé kooperace – jako když si dva lidé na­vzájem pomáhají nést těžké břeme­no a přitom dokážou šetřit silami tak dobře, že ani jednou neklopýtnou.
Z poklidné atmosféry alba, kte­rá bohužel chvílemi hrozí přerůst v opakování motivů a ve zbytečné natahování skladeb, posluchače bez­pečně vytrhne jediná autorská sklad­ba Piotra Wyleżoła White Water. V ní se totiž kontrabas přece jen poku­sí o jakýsi tichý odpor. Basová lin­ka jde zdánlivě do kontrastu s kla­vírním motivem a místy nenápadně probublává na povrch. Ještě výraz­nějším vytržením ze stejnosti je Ko­walewského Shosha’s Dance s kon­trabasem použitým jako perkusní nástroj. V důsledku v této skladbě i piano zcela přirozeně míří do rytmič­tějších poloh a pánové tak naznaču­jí, že mohou nabídnout mnohem širší škálu vyjadřovacích prostředků, než by se zdálo ze zbytku alba.
Proč však chtít od pánů Kowa­lewského a Wyleżoła něco jiného, než co se rozhodli nabídnout? I mlhavá fotografie na obalu a celková stro­host digipacku (uvnitř pouze foto­grafie, názvy skladeb a jména auto­rů, nikoli už například stopáže) ladí s melancholickou náladou nahráv­ky. Nahrávky, která ani ve složení kontrabas a klavír není novátorská, ale rozhodně se příjemně poslouchá a nás, kteří máme slabost pro jazzo­vý kontrabas v jiné než čistě dopro­vodné roli, potěší.
Hevhetia, 2013, 68:29

Přidat komentář