AH YOUNG HONG: A Breath Upwards

Baltimorská sopranistka Ah Young Hong proslula svým ztvárněním různých předloh od Bacha po Kurtága. Album A Breath Upwards zřejmě záměrně ukazuje dvě její tváře: v Philomel skladatele Miltona Babbitta (1916–2011) na fragmentární text básníka Johna Hollandera (o znásilnění hrdinky příběhu a její proměně ve slavíka) a v A Breath Upwards Michaela Hersche (1971), prolínající pasáže z Danta Alighieriho (Božská komedie) s rezonancemi Cantos od Ezry Pounda. Zatímco ve Philomel jde o hudební prohlédání, plné dějovosti a hlasových eskapád s rozrúzněně dramatizující vypravěčskou líčivostí, zdvojenou vedle „živého“ hlasu i nahraným vokálem a vynásobenou pouze analogovým syntezátorem, dává Hersch ve svém hluboce emotivním díle vedle hlasového promeditování, plného disparátních výmyků, vzestupů a proláklin příležitost violistce Mirandě Cuckson, klarinetistovi Glebu Kanasevichovi a hornistovi Jamiemu Herschovi, aby dotvářeli hlasové napětí záblesknými momenty zběsilostního vření i změtného střídání excitace a melancholie. Vždy znovu se tu nástrojový úder vymezuje proti vokálu, aby ho hudební (víc než)doprovod dovýbušnil, znávalnil, aby jeho mžitkové našeptávání i prochvějné vzrušení nadnášel. Tam, kde první dílo bylo spíše napřeskáčkové než celistvé, spíše rozčepýřené, plné drobných a nenásilných zvratů, závislostí a souvislostí, prezentovaných jakoby na vzdalující a přibližující se scéně, jeho oponent připomíná záhadňující oratorium, plné emocí, probíhající mezi pospěšnou řádivostí a prokonejšenou mimoděčností. Dokonce si troufnu říci, že průchozí hlas, přestože si opodstatněně udržuje hlavní roli (včetně výškových vzletů), by bez zábřednosti a výsvižnosti tria mohl připadat jako nahý. Ale to svědčí právě o věrojatnosti celé prozvláštněné prezentace včetně momentů, kdy hlas je odkrývající a hudba zahalivá. Přitom nejde o žádné soupeření, i když si hudebníci zachovávají právo se v pravý čas zapříčit a zadohadovat. Že jsem věnoval víc místa titulní seanci o dvanácti (po)zastaveních? To pouze proto, že je výraznější. Ale jinak mě zaujala expresívnost celého alba.

 

Innova Records, 2018, 50:58

 

Přidat komentář