AKI TAKASE JAPANIC: Thema Prima

Hudební dráhu japonské pianistky a skladatelky Aki Takase, bytující v Berlíně, sledujeme už čtyřicet let a oceňujeme její vazby na Alexandra von Schlippenbacha (samozřejmě), Hana Benninka, Rudiho Mahala, Janu Koubkovou (překvapivě) a desítky dalších. Náleží mezi ně nově i turntablista a elektronik DJ Illvibe, náležející do kvintetu Japanic, se kterým Takase nahrála deset skladeb alba Thema Prima v budapešťském BMC Studiu v srpnu 2018. Kolektivek svými nepřebernými výkony obohacují saxofonista Daniel Erdmann, kontrabasista Johannes Fink a bubeník Dag Magnus Narvesen. A jak už to občas bývá, nová spojení vybují nečekané výkony, tato skvadra se komprovizačně rozjamovala, vyblouznila jeden přes druhého, hledala a nacházela konglomerát různorodých přístupů a postupů, roztěkala, ba rozšmelcovala své rozbalamucované pokušitelství, tu velebivě zamelodizované (s jemným saxem), onde smýčivostně zbrklé (s úhozovou nadrchaností bicích).

 

 

 

Sama Takase v tomto proměnlivostním chvatu návalně i rozjímavě skáče do pomyslného proudu, rozcimprovává ho i rozkomíhává, zavíjí i rozvíjí, obrací se na čtyráku, roztěkaně, zbrkle i hatmatilkově, je (pro)následována čtveřicí pokušitelů, kteří však své pojetí neustále variují od výtočného valibuctví přes poletušnou bystronohost po procvrlikované znenáhlování místy s injekcemi výkřikového dialogu. Když se z tohoto polokalamitního výbušnění (viz pocta Budapešti) vymknou nebo když klavír přešaltuje uprostřed skladby a otevře proměnu, zanotují si, jak zákon káže, s rozjívenou tancechtivostí nebo naopak se zprekérňovanou vrtošivostí. Připadá mí, že na jejich semaforu svítí neustále zelená a pobízí je k další nákypné akci, vybičované (třeba) do hlasového chaosu. Jejich koumácká sóla jsou obnaživá a rozčechrají se vbrzku do expresní expresívnosti celku, rozvrtošeně vytřimovaného, rozdiveně jurodivého či odhodlaně srůstového. Závěrečná Madam Bum Bum tuto melanž dovrší dorytmovaným hlasovým cukrátkováním, kvazi-zromantičněným až ke spiklenecké paskvilnosti a k dogroteskování. K čemuž mohu jen doložit, že všech deset nabídnutých témat je prima a stojí za zopakovaný poslech.

 

Budapest Music Center Records, 2019, 47:01

 

 

 

Přidat komentář