Album měsíce ledna

1_swansSwans: The Seer
Když v roce 2010 obnovil Michael Gira po třinácti letech Swans, jen málokoho asi napadlo, že nejde o krátkodobé vzkříšení legendy. Letos však reinkarnovaná kapela přinesla už druhou desku, kterou na podzim také představila na koncertě v pražském Lucerna Music Baru. Naživo ukázali, že se Gira stále touží utápět v mohutných přívalech zvukových stěn, i když oproti vystoupení v Ostravě bylo zřetelné, že více uplatňuje i vznosnější a průzračnější polohy typické pro jeho kapelu Angels Of Light. To bylo patrné v úvodním To Be Kind, kde pracoval s vrstvami vysokých tónů a dróny, i v živém podání Avataru.
Tuto proměnu dokládá i dvojalbum, byť se Gira od jeho vydání posunul dál. Přestože deska vyšla v roce 2012, Swans hráli v Lucerně nové skladby, které ještě nevyšly (kromě To Be Kind ještě Nathalie a She Loves Us). I na albu se objevuje hodně skladeb postavených na vysokých tónech a drónech, i když v jeho jádru je půlhodinová titulní apokalyptická skladba. Ta sice začíná dudami a drnčením cimbálu nad perkusemi, pak se ale přidají bicí a vše postupně graduje v mohutné stěně podpořené ještě dechy a kovovým cellem. Nakonec vyústí v pomalé bolestné rány jako na klasických albech Greed a Holy Money, tentokrát ovšem tvořené nejen údery bubnu, ale i akordem kytar. Mezi údery se ozývají ještě trubkové zvony a později se přidají bicí v neúprosném rytmu, než jej vystřídá bolestný tón foukací harmoniky. Až v závěru dojde na uvolnění ve zpívané pasáži.
Nekompromisní je i závěrečný třiadvacetiminutový The Apostate začínající houkáním kytary, k níž se přidávají další nástroje, až vytvoří mohutnou zvukovou stěnu, která přejde opět v neúprosný rytmus zatloukání hřebů. Skladba jím ale nekončí, rozjede se rytmická pasáž s melodií trubkových zvonů a zpěvem, kterou zakončí kvikající orientální melodie, aby vše vyvrcholilo kanonádou bicích.
Další skladby už tolik brutální nejsou. Úvodní Lunacy začíná drnčením strunných nástrojů, které vystřídá sílící sbor opakující název písně, k němuž v gradaci přidávají další nástroje. Na závěr ale zní už jen hlasy nad motivem akustické kytary a tóny smyčců. Gotický zvuk alba The Burning World připomene i křehký Warrior, jemuž dominuje ženský vokál. Ne však Jarboe, ale Karen O.
Odlehčení přináší i Avatar s výrazným rytmem bubnů a melodií trubkových zvonů, byť kapela v prostřední části na chvíli přitvrdí. A Piece Of The Sky začínající praskáním ohně ukazuje, jak důležité jsou pro Giru dróny, dlouhé tóny a sbory, které vytvářejí členové spřízněných Akron/ Family spolu s Jarboe. Pak se k nim přidá cello a z tříště drnčení mandolín a cimbálu se vylíhne lehounká, překvapivě melodická píseň s folkovým nádechem. Pominout nelze ani kratičkou skladbu The Wolf, kterou zpívá Gira chvějivým hlasem. Pomáhá oddělit The Seer od rytmického Mother Of The World.
1_swans_2Koncertní DVD, které doplňuje dvojité CD, není zbytečným bonusem, protože přibližuje, jak znějí Swans naživo. Na koncertech nemají možnost využívat v aranžmá tolika nástrojů a jejich sound je méně bohatý, o to však sevřenější.
The Seer ukazuje, že návrat Swans byl logický. Gira je plný nápadů, které může realizovat jen s naprosto nekompromisní kapelou, jež dokáže vytvářet totální hudbu postavenou na neuvěřitelně mohutném navrstveném zvuku. Přestože skupina vznikla už před třiceti lety, i v současnosti pomáhá posouvat hudební hranice.

Young God Records , 2012, CD 64:17+ 55:03 a DVD 110:22

Přidat komentář