AMMAR 808: Global Control / Invisible Invasion

Glitterbeat Records, 2020, 39:56

Je to dobré album? Určitě ano. Jen hlava nebere, kde se u tuniského elektroproducenta, spojeného výhradně s rytmy Maghrebu, vzala potřeba odjet do jihoindického státu Tamilnadu a konfrontovat je s klasickou karnatickou hudbou. Na to má Sofyann Ben Youssef aka AMMAR 808 jedinou odpověď: před dvaceti lety v Indii napsal muzikologickou práci a už tehdy prý věděl, že se sem vrátí. Po globálním úspěchu alba Maghreb United a projektu Bargou 08 proto sbalil mobilní studio a analogové syntezátory a vydal se do Chennai, kde mu tamní producent Paul Jacob pomohl zkontaktovat indické muzikanty a zpěváky.

Přestože základ skladeb tvoří elektronika, žádné z nich by se totiž ani náhodou bez jejich vkladu, zvuku tradičních nástrojů a textů, nedostalo tak vzrušujícího vyznění. Duryodhana – jediná, kdy se Ben Youssef vzdáleně přiblíží Maghrebu, konkrétně k tranzu gnawa – je prostě rytmický nářez, ze kterého kdybychom vypreparovali kvarteto bubeníků a flétnistů Thanjai Nayandi Melam, cloumala by s námi pouze běžná elektrotucka. A všechny skladby bez hlasu fantastické zpěvačky Sushy (třeba Geeta DunikiMarivere Gati), a vocoderem podpořeného Kali Dasse, byste také asi rovnou přeskočili. Takhle se jich nemůžete nabažit; Ey Paavi tedy rozhodně.

Zatímco dříve si Ben Youssef za svou hudbou snažil představit soundtrack sci-fi filmu zobrazující severní Afriku za několik set let, nyní upřel pozornost na staroindický epos Mahábhárata, popisující boj dvou rodů za pomoci božských létajících strojů vimana. Rovnítko mezi bohy, s nimiž odedávna komunikujeme ohledně strachu z neznámého a necháváme je řídit náš život, a potřebou bránit svobodu myšlení v současném korporátně-politickém systému, vnucující nám formou neviditelné invaze a s naším souhlasem svou nadvládu, Ben Youssef neklade. Pouze zdůrazňuje, že v obou případech nemáme vlastní život pod kontrolou a řešení svých nočních můr necháváme nebezpečně na někom jiném. Tolik k názvu alba.

 

 

Přidat komentář