ANNA GADT: Mysterium lunae

Zdánlivě se v průběhu sedmnácti osobitých zastavení na novém albu polské vokalistky a skladatelky Anny Gadt Mysterium lunae přeskočně prolínají její vlastní skladby (a dvě od spoluhráčů), improvizace a takzvané imprese a vytvářejí tak žádoucí protikladnost. Ve skutečnosti jde o podobnou mysterióznost, lunatickou zasnívavost a opojnou hlasovou „vlezlost“, pointimněle zavracivou, občas rošťácky zaplétavou, občas svěřivě vytajemňovanou, jindy pozotevíranou do odhodlávané seismičnosti. To vše je zlehýnka vytěkávané, jakoby „nanečisto“, s bezděkou snaživostí i dívčenskou křehkostí, a je to doprovázeno doložkujícím klavíristou Łukaszem Ojdanou, basistou Maciejem Garbowskim, bubeníkem Krzysztofem Gradziukem a violoncellistkou Annemií Osborne, která svérázně celé pojetí obestírá. A k nám se to dobírá po drobných dávkách, s vynořivou rozechvívavostí, na pomezí jemnocitné prokřehlosti, jako by nejenom zpěvačka, ale i její průvodci říkali: slyšte, s čím se vám tady svěřujeme.

 

Hudba se vokálu bezvýhradně podřizuje (všimněte si role cella a kontrabasu v improvizacích), dohmatává se ke zvoleným tématům s blíženeckou disparátností, od žvavosti po žhavost, basa je odkryvná, bicí balancivě nehalasné, klavír vyvažující, cello náhlivé. A tak se nám spojování záslibného zpěvu (občas dokonce s fitzgeraldovským odleskem) s hudební dohalivostí jeví jako řada drobných skvostěnek na jednolitém diadému alba, vše je tu naléhavostní, odhalivé, naznačivě záběžné, pronáhleně prodychťované i tlumeně zajitřované. Každý nástroj v pravý čas zareaguje na určeném (nebo i neurčeném, neboť jde o spontánnost) místě třeba jen drobnou zvukovou zarážkou, a právě z těchto setkávání vzniká působivá minisouhra, naznačivě průsaková. V centru veškerého dění se ovšem se záslibnou vyjíkavostí nebo kňučivým vypeskováváním anebo lebedivým vtěkáváním či koketním gejšlením pohybuje Anna Gadt, svá svěřování tu naznačivě došuškává nebo poveseleně znenápadňuje a míří až do nedosažených výšek, jako by i toto nedosměrování byl nečekaný záměr. Mějme ji v merku.

Hevhetia, 2018, 69:26

 

Přidat komentář