Anouar Brahem – Le Voyage de Sahar

6_Le_Voyage_De_SaharTuniského loutnistu/udistu Anouara Brahema řadím k hrstce orientálních muzikantů, kteří jazzovým nahrávkám dodávají nejen zvukový kolorit cizokrajných hudebních kultur, ale navíc pochopili, o co se v jazzovém hraní jedná. Přispěl k tomu významně pařížský pobyt v letech 1981–1985, kdy se seznámil s hudbou francouzské jazzové avantgardy, často se volně pohybující na hranici žánru. V průběhu sedmdesátých let se podílel na celé řadě zajímavých nahrávek, mnohé vznikly pod jeho jménem. Najdeme na nich Johna Surmana, Davea Hollanda, Palle Danielssona, Jana Garbareka, Bobo Stensona, Enrica Rava, Jona Christensena nebo francouzského klávesistu Françoise Couturiera. A právě poslední ze jmenovaných společně s akordeonistou Jeanem-Louisem Matinierem jsou členy Brahemova tria na novince LE VOYAGE DE SAHAR (ECM, 2006, 63:44). Nálada alba je sice tesknější, nikoli však ponurá, je to hudba tiché radosti. Prolíná se tu melodika folkloru v západojižním závanu od jihu Francie, přes jih Itálie a moře, až k mystickým saharským pustinám, ukrývajícím v písku doklady o počátcích naší civilizace. Jean-Louis Matinier zde nahradil akordeonistu z předchozí spolupráce, jímž byl Richard Galliano. Pianista Françoise Couturiera se po studiích klasické hudby a muzikologie začal věnovat především improvizované hudbě, v letech 1981–1983 byl také členem bandu Johna McLaughlina. Brahem zde svou virtuositu uměřeně dávkuje, takže všichni členové tria zde mají rovnocenný prostor pro své improvizace. Je to hudba na hony vzdálená afro-americkému výchozímu pojetí jazzu, protože nese pečeť evropského romantismu a impresionismu. Je to hudba s kořeny v kulturních dějinách evropské civilizace.

Přidat komentář