Antonio Farao, Miroslav Vitous, Daniel Humair: Takes Of Pasolini

11_06_Antonio_FaraoNedávno ČT2 připomněla tři filmy Piera Paola Pasoliniho, režiséra celé řady provokativně pojatých děl. A právě původní hudba jeho filmů inspirovala trojici současných jazzmanů působících v Itálii k nahrávce Antonio Farao, Miroslav Vitous, Daniel Humair: TAKES OF PASOLINI (CamJazz/2HP, 2006, 52:31), v níž improvizují volně na témata z tohoto šuplíku pokladů světové kinematografie. Na albu se setkáme s melodiemi pasoliniovských tvůrců C. Rustichelliho (Mamma Roma), P. Piccioniho (Una vita violenta) a B. Ghiglii (Porcile). Čtyři skladby z jedenácti jsou pak volnými inspiracemi pianisty Antonia Faraó (*1965). Tento Říman je uměleckým vedoucím tria, je klasicky vzdělaný muzikant, vystudoval v rodném městě a na Verdiho konzervatoři v Miláně. Současně se zavedl v italských jazzových klubech a stal se významným hudebníkem místní scény. Ke spolupráci si jej zvali nejen západoevropští, ale i američtí jazzmani, například saxofonisté Joe Lovano a Antonio Hart, nebo kytarista Pat Metheny. Kontrabasistu Miroslava Vitouše (*1947), zasloužilého veterána evro-americké jazzové scény, uznávaného nejen kvůli výjimečné virtuozitě, snad představovat nemusím. A bubeník Daniel Humair (*1938) ze Ženevy, autor instruktážních bubenických textů, výtvarník, jeden čas moderátor jazzových koncertů v pařížském Muzeu moderního umění, je ověnčen proslulostí nemenší. Od svých dvaceti let žije v Paříži.
Jejich hudba vyrůstá ze silných melodií všech tří italských autorů starší generace. Ti v originále napsali scénickou hudbu k filmům, bez pomyšlení na jazzovou úpravu. Tuto novou tvář hudbě dali až souznějící členové našeho tria. V kontrastu s ústředním děním Pasoliniho filmů je nálada hudby převážně až milostná a pohodová, vybízející k hloubání o životě. To ve mně vždy probouzí podiv nad oblíbeností skladatelsky bezmyšlenkové, programní meditativní hudby: vždyť podněty k rozjímání najdeme v každé hudbě, staré i nové, lidové i autorské, v hudbě vlastní kultury, jakož i exotické. Bopově dravějšími tituly jsou na albu jen tři témata kapelníka tria Antonia Farao – Teorema, Stella a Oedipus. Dokonalé klavírní trio dnešního jazzu. Vynikající pianista.

Přidat komentář