Arnaud Quevedo & Friends: Roan

vlastní náklad, 2021, 54:20

Lídrem tohoto projektu je Arnaud Quevedo (výhradní autor hudby, kytara, zpěv a syntezátor). Oproti loňskému debutu Electric Tales, na němž s autorem spolupracoval pouze kvartet „friends“ (AQ&F), novinka rozkošatěla na tucet hudebníků a ve stylové pestrosti se od (víceméně) progresivního rocku odklání a rozšiřuje k avantgardě à la Magma, modernímu jazzu či fusion. Francouzský muzikant Arnaud Quevedo (ročník 1981) od roku 2007 učí na konzervatoři a před AQ&F měl se svými studenty několik tributních projektů – mj. Frank Zappa, Gong, King Crimson a Magma.

Album otevírá kratičká Aube s kytarovými smyčkami a syntezátorem. Naproti tomu stojí zahuštěná skladba Prologue, v níž frenetické bicí dusají a víří, vlny žesťů vzlínají a mizí, housle sviští i ostře stacatují, stejně tak hlasy, a Arnaud Quevedo předvádí skvělá kytarová sóla. Všechno v nervácky pekelné rychlosti, kdy při riskantních změnách tempa máte pocit, že se skladba musí odstředivou silou roztrhnout a rozprsknout na tisíce kousků. Čeká nás Découverte, krásné flétnové téma s doprovodem klavíru a bicích. Skladba se dál otevírá a přidává vrstvu za vrstvou s kytarou, hobojem, klarinetem, až vstoupí nebeský hlas Emeline Merlande. Instrumentální momenty místy znějí jako improvizace, ale jsou velmi propracované, housle střídají dechy všeho druhu, syntezátory, bicí a další nástroje, které píseň epicky zakončují.

Následuje krátká improvizace dechových nástrojů Curiosité coby pauza/mezihra k zábavné cirkusové Féerii s rytmizovaně hádavými hlasy. Dépassement se vrací k formě plné nepravidelných rytmů, prudkých změn tempa i majestátnosti v tématu (tématech), hlasy a sbory jsou zde hlavní součástí struktury písně. Nejdelší věc alba, bezmála 13 minut dlouhou Ryoko, otevírá syntezátorové ostinato a postupně se instrumentálně rozšiřuje do zvukově-tematických kombinací, stává se složitější a bohatší až k zenitu, kdy se všechny nástroje včetně vokálů spojí v ohromující zvukové momentum.

 

 

Přidat komentář