ÁRON TÁLAS TRIO: Little Beggar

Sedmadvacetiletý maďarský pianista Áron Tálas se zdá být další nadějí Budapest Music Center Records. Dokazuje to CD jeho tria Little Beggar, nahrané v průběhu vystoupení v BMC Concert Hall 9. a 10. srpna 2017. Hovoří se o jeho osvěžující jednoduchosti – a proč ne? Kdo tvrdí, že by deska měla mít alespoň špetku kakofonie, aby nesklouzla do ploché líbivosti? Hned od vstupních rozevíravě nadlehčovaných tónů rytmicky melodizujícího klavíru, nenuceného a jistého, doprovázeného věrojatně jistící basou Józsefa Barcze Horvátha a hutnými, občas promlatnými, leč proměnlivými bicími Attily Gyárfáse, je zřejmé, že Tálasovy kompozice sice nebudou příliš nahlédat do neznámých oblastí, zato však budou provedeny s radostí, ba vášní, a se smyslem pro humor. Je zřejmé, že hudebníci své nástroje mistrně zvládají, že se vzácně shodují i propojují, že neuhýbají ze samozřejmě naprogramované hybnosti a vedou tu kterou skladbu, některou rozmermocněnou, jinou přemítavěji neodvazovou, další svérázně bouřlivější a ještě jinou rozmlouvavě rozvažovanou, k soudržnostnímu doodhalení. Klavír s bicími se dokážou zapoutávat i vypoutávat, basa s bicími ukáže schopnost zaimprovizovat si, zabendit si s grácií, všichni tři sice občas sklouznou do machistické „takhle by téma mělo probíhat“, ale hned se vymaní do důsažné, až prostopášné vehemence. Také si s ochotou zašpásují ve vyvolněné parodii na hudbu 20. let minulého století (Epigramma) s basou, která zůstává téměř vždy v ringu, pročež jí klavír podstrojuje. Zkratkový závěr pak celek alba gigolovsky dorumpluje do závěrečné tečky, pardon: vykřičníku – uličnického? Vlastně ani ne: vše je na pomezí a důležitější než jednoznačné směřování je kultivace „pozemku“, který má každý hudebník pro sebe, ale obhospodařuje si ho s nadhledem a souhledem s partnerem/partnery. I když hudebníci zatěkají od chvatnosti (někdy dokonce od úchvatnosti!) k potěše (nikoli k útěše!), téměř nikdy téma nadbytečně neprolongují (což je třeba přičíst k plusům nekomplikovaně působícího (avšak působivého) skladatele. A tudíž dosprintují do cíle se zdarem.

 

 

BMC, 2018, 48:15

 

 

 

 

Přidat komentář