AURÉLIE DORZÉE & TOM THEUNS: The Seven Gardens 

Homerecords.be, 2022, 78:19

Belgické duo Aurélie Dorzée a Tom Theuns, ona především houslistka, on mandolinista a kytarista, připravili už sedmý společný projekt pro hudební vydavatelství Homerecords.be (které se v minulosti načas stalo přístavem i pro české Clarinet Factory). A protože sedmička je číslo přímo nabité symbolikou, rozhodla se dvojice právě na této číslovce vystavět koncept svého aktuálního dvojalba. Jak jeho název napovídá, písně jsou rozděleny – vždy po třech – do sedmi „zahrad“, tematických celků, pojmenovaných Zahrada léků, Zahrada básníků, Zahrada radosti, Zahrada rozkoší, Zahrada svobody, Tropická zahradaZahrada blaženosti. Písně jsou nazpívány v sedmi jazycích – spisovnou francouzštinou, valonským nářečím, holandsky, německy, anglicky, italsky a latinsky. Dvojice na albu použila celkem sedm hudebních nástrojů (mj. viola d’amore, psaltérium, mandocello nebo sitár). A texty pocházejí, počítáme-li hrající duo jako jednu entitu, od sedmi různých autorů. Jako „externisté“ verše dodali pánové Prévert, Rilke, Aragon nebo Ovidius. 

Nemá smysl počítat, s kolika hudebními žánry si duo na albu pohrává, stejně jako není třeba přemýšlet, co je vážně a co je pouze hra s posluchačem. Při všech narážkách na evropskou starou hudbu, na současný anglosaský folk nebo na brazilské rytmy (ostatně převzatou melodii od Antonia Carlose Jobima duo přiznává) působí téměř 80minutový celek až překvapivě kompaktně. To se podařilo především díky zvukové uměřenosti. Duo zde zní většinou opravdu jako duo, oněch sedm nástrojů se střídá na ploše celého alba, ale nikdy nehrají všechny současně. Všech jedenadvacet písní jako celek vytváří dojem pozvolného putování z místa na místo. Třeba ze „zahrady rozkoší“ do „zahrady blaženosti“. Vše pak propojují hlasy ptáků a další přírodní zvuky, které se objevují na začátcích písní. Hodina a dvacet minut akustické pohody. 

Přidat komentář