B4

Taje a zákoutí domácí alternativní scény se jeví jako celkem přehledné, protože počet těch, kteří neholdují epigonství alespoň některého z letitých souborů v celé šíři spektra, není zase tak ohromující. 10_B4Přesto jsou i tací, kteří se k ní občas ani nehlásí, i když formálně všechny znaky splňují a tak nějak si jedou po své koleji a neohlížejí se ani na jiskry odlétlé kolem, ani na ty, kteří čekají na přejezdech, natož pak ty, kteří si hrají opodál náspu. Patří k nim původně mezi Prahou, Novým Borem, Kamenickým Šenovem a Českou Lípou rozkročená formace B4.
Ta se s tajuplností tvora z hlubin jezera Loch Ness vynořuje a zase mizí, děsí spořádané občany na všech březích, koncertuje nepravidelně a pramálo se ohlíží na to, že ostatní leccos dělají jinak a už vůbec nevyhlíží, že by ji zajímalo, jak se to má ,dělat správně‘. Improvizační sestava má krom stálého tria i několik hostů, takže mimo to, že není předem jisté, co z pódia bude znít, není ani dopředu pevně dané to, kdo to bude vyluzovat. B4 jakoby si žili ve svém světě, u kterého nikdy posluchač nemá jistotu, jestli vstoupil správnými dveřmi, a ani to, jestli vstoupil vůbec a nenachází se zatím jen v jakési virtuální realitě předpokoje pro hosty.
Při bližším ohledání se krom nejistoty, zda název seskupení byl inspirován typem historické tramvaje z Tatry Smíchov, která u nás nikdy nejezdila, vitamínem zvaným Adenin nebo formátem papíru, jeví důležitou osoba Tomáše Procházky aka Federsela. Ten nejenže coby multiinstrumentalista působí v B4, ale jinak je k nalezení v několika dalších projektech (mj. třeba v Gurun Gurun spolu s bývalým členem Miou Miou Járou Tarnovským nebo leaderem OTK Ondřejem Ježkem), ale lze ho vidět i jako sólistu nebo člena divadel Buchty a loutky a Hande Gote. Nicméně jakkoli je Federsel určujícím prvkem, přehazujícím výhybky, obsluhujícím nejen elektroniku, řadu historických zvukových efektů i obvyklých nástrojů typu baskytara nebo dobro, tak celkový výsledek je pochopitelně dílem kolektivním.
B4 s ním přichází už od roku 1998, dva roky nahrává první demo a v roce 2002 vychází i první album Zwickau. Koncerty na běžných festivalech střídají spolupráce a kooperace s divadlem i performance v klubech. Navíc, když zrovna nevytváří něco nového B4, zaručeně je zrovna aktivní některý z jejich satelitů. V roce 2004 tak třeba zavítali i na Malou Alternativu. Letošní rok patří k těm aktivnějším, před létem se objevilo na značce Polí 5 další album, s vševypovídajícím názvem Ringo, Paul, George, John. Obsahuje elektronické hlukové i ambientní plochy stejně jako nu-jazzové nálady nebo německy zpívaný neubautenovský šanson, ve kterém nechybí ani zvuky uhláku. Sami album charakterizují poměrně výstižně: „Je to směska noise, abstract hiphopu, minimalismu, záhrobního disca a východoněmecké psychedelie. Víceméně normální lounge music pro trochu narušené posluchače…“ Album má i znamenitý bonus: krom osmi skladeb ještě nahrávka obsahuje i remixy hned sedmi z nich. A nepodělili se o ně žádní začátečníci – k dispozici je track od dua Peťo Tázok & Karaoke Tundra, jsou tu zastoupeni i například Gurun Gurun nebo stále známější duo DVA. Směs je to pestrá, vtipná i hýřící hudební svobodou. Navíc i původně jen instrumentální pasáže obohacuje o hlasové projevy. Tahle hudební bojovka, při které se automatický bubeník z NDR povaluje vedle moderního notebooku a hudební software si tyká s elektronickými kytarovými efekty made in Tesla Vráble, opět dokazuje, že poklady se občas objevují právě tam, kde je nikdo nečeká. B4 jsou tak dalším tipem pro všechny hledače, kterým se líbí v mantinelech na webu skupinou vytýčených oblíbenců Petra a Pavla Orm, Marno Union, CAN, Air, Einstürzende Neubauten, Locomotive GT, SBB, Zdeňka Lišky, Fenesze, Johna Cage, Johnnyho Cashe, nebo Tunng. A mimochodem – v listopadu budou B4 k vidění na dalším ročníku brněnského festivalu New! New! 

Foto Roman Mikeš

Přidat komentář