BANDA: Telegrafy

Způsob, jakým Banda modernizuje lidové písně, je možná „populistický“, ale určitě vynalézavý. Kdybych se nedočetl, že třetí studiové album slovenské kapely obsahuje výhradně úpravy lidových písní, věřil bych, že jde o skladby autorské, byť občas lehce ohlasové. Což je dáno jak současným stylem aranžování, tak tím, že si muzikanti neulehčili práci omíláním známého materiálu. Zvolili k důkladnému přepracování natolik raritní slovenské, rusínské a romské lidovky, že je asi i na Slovensku zná málokdo.

Ostatně autorský vstup je tu „větší než malý“ a kdybychom ho přirovnali k oné marihuaně ze slavného zákonodárného blábolu, z „puristicky folkloristického hlediska“ určitě „trestný“. Kapelník Samo Smetana přiznává o potenciálně hitové rom-popové legrácce Horčica: „Jde o romskou píseň, ze které zůstala jen jedna sloka v romštině. Zpívá se v ní o tom, jak hrdina koupil v Bystrici husu, uvařil ji a předložil ženě a dětem. Další sloky v podobném gurmánském duchu jsem už ve slovenštině napsal sám.“

Nutno hned dodat, že záměrně prvoplánová Horčica, vypíchnutá z alba také videoklipem, není typickou písní. Devizou Bandy zůstává pestrost. Často se tu hraje i mnohem „uctivěji“ k předlohám. Což zase neznamená, že kapela neudělá ze slovenské lidovky Polnoc reggae. Reggae s typickým houpavým groovem a sólem… na dudy. Věc přitom nezní jen jako pouhá prča na jeden poslech, přepadávající do křeče. Obstojí díky nesporné muzikantské dotaženosti. Však všichni členové Bandy jsou svrchovaní multiinstrumentalisté a zpěváci, což vyvažuje i ty žel povrchnější hudební vtípky (Gazda). Smetanovy housle mají virtuózní kvalitu, jen si poslechněme sólo v písni Hadanočka.

Tradicionalisté, folkloristé a další -isté mohou album v klidu ignorovat. Kdo hledá hochkunst, ohrne nos. Ale kdo měl rád třeba raný, ještě nepatetický a nepřeprodukovaný Čechomor, dobře se pobaví. Je pořád dobrodružné, když se muzikanti vydají do kraje starých zpěvníků na zboj.

 

Pro Etno/Pavian Records, 2018, 61:12

 

 

Přidat komentář