BASHAVEL: Hoorhay

K zajímavé situaci došlo letos ve slovenských hudebních cenách Radio_Head Awards. V žánrových kategorií World music/folk a Jazzová hudba zvítězily projekty na pomezí obou těchto žánrů. Ve world music bodoval spíše jazzový Ľubomír Gašpar Cimbal Project s albem The Point Of View a jazzové porotě se nejvíce líbilo album Hoorhay skupiny Bashavel, která do značné míry čerpá z folkloru.

Hoorhay je opožděný debut. Skupina, kterou tvoří elitní hráči, totiž funguje od roku 2006. Kvinteto je fúzí dvou jiných špičkových formací, které se překrývají v osobě kontrabasisty Róberta Ragana – jazzového Nothing But Swing Tria (Ragan, pianista Klaudius Kováč a bubeník Peter Solárik) a mezi jazzem a world music se pohybujícího Pacora tria (Ragan, houslista Stano Palúch a cimbalista Marcel Comendant). Výsledkem je zajímavý tvar klavírního tria obohaceného o melodický nástroj (zde housle namísto obvyklého saxofonu nebo jiného dechového nástroje) a o cimbál, který může využívat svých kvalit rytmických i melodických.

Skladby na albu – zčásti lidového původu, zčásti autorské – vycházejí z kombinace písňové formy a jazzové improvizace. I když se skupina skládá z mistrů-instrumentalistů, její síla netkví v individualistických výkonech, ale spíše v zajímavých spojeních vždy dvou nebo tří nástrojů v jednotlivých skladbách. Jednou je to rytmická hra cimbálu a kontrabasu (Hruška), jindy výrazná melodie houslí s úsporným klavírem (Detvianski žandári), v dalším případě cimbál s houslemi (Kúdele, Po Vajanského nábreží) nebo kontrabas s bicími (Poštár). Vlastně jakoukoli myslitelnou kombinaci na albu najdeme. A když nás omrzí poslouchat analyticky, můžeme se zaměřit na celek a sledovat, jak se kapele daří naprosto přirozeně proplouvat mezi fragmenty důvěrně známých lidových písní, naprosto současnou autorskou hudbou a jazzovými sóly. Všichni hráči mají skvěle zvládnutou rytmickou složku a přitom se z celku nevytrácí smysl pro silnou melodii.

 

 

Hudobný fond, 2017, 50:52

Přidat komentář