BIG RED MACHINE: Big Red Machine

Semínka projektu byla zaseta už před dekádou, ale pro vytíženost ve svých domovských kapelách na dotažení dlouhohrající desky prostě nebyl čas. Aaron Dessner je kytaristou The National a vyhledávaným producentem, zatímco Justin Vernon vedle sólové dráhy ještě výrazným způsobem boduje jako předák Bon Iver. V roce 2008 natočili stejnojmennou písničku pro charitativní kompilaci Dark Was The Night (Aaron kompilaci s bratrem Brycem navíc produkoval), od té doby pomalu střádali materiál, který konečně v letošním roce spatřil světlo světa. Nečekejme komorní dialog dvou muzikantů. Naopak dvojice si sezvala do studia hromadu kamarádů od Richarda Reeda Parryho z Arcade Fire, přes Jana Wernera z Mouse On Mars, Brada Cooka z Megafaun, Roba Moose z Antony and The Johnsons až po kompletní trio The Staves.

 

Důležitý předpoklad ke spolupráci byla účast v profesní síti People platform, která dává možnost spolupracovat na projektech, jež vás zaujmou. Výsledkem je deska, která kombinuje klasický písničkářský základ kompozic s elektronikou. Jak kolega ze serveru Allmusic.com trefně poznamenal, Big Red Machine je projekt hitových písniček podaných způsobem, který nemá v rádiu možnost uspět. Jednou se dvojice se spoluhráči vrhne springsteenovským směrem, ovšem s elektronickou houpavou rytmikou, jindy v reggae písničce kombinuje jímavé smyčce s kytarově rozvolněnými linkami a dubovými spodky, na řadě míst desky se dočkáme gospelových sporů, které ale vždy nabourávají netradiční hudební ingredience jako blouděním rádiových signálů nebo rozličné samply. A to jsem se nezmínil o popfolkových chvílích s protiváhou dechových vyhrávek nebo o kytarových stěnách kombinovaných s harmoniem a automatickým bubeníkem. Vše pohromadě drží maximálně procítěný vokál Justina, který skupinovým experimentům dává punc důvěryhodnosti. Bruce Springsteen spolupracující s Eels a Beckem? Zní to jako bláznivá kombinace? A proč ne?

Jagjaguwar, 2018, 47:01

 

 

Přidat komentář