Bill Frisell: Silent Comedy; Big Sur

bill_frisellBill Frisell letos zatím stihl vydat, nepočítáme-li hru v cizích službách (třeba interpretaci Zornových The Mysteries), dvě alba. Alba odlišná jako zima a léto. Zatímco Silent Co­medy (únor) představuje nervní i hu­morné sólové studiové improvizace, Big Sur (červen) je promyšlená, psa­ná, velebná i chytlavá suita pro kyta­ru, smyčce a bicí. Desky mají společ­ný snad jen zvonivý sound Frisellovy kytary – a to, že jsou výborné.
Nenechejme se mýlit názvem. Si­lent Comedy není němá groteska, na­tož tichá nahrávka, byť pár ambientních ploch také zahrnuje. Ačkoliv se Frisell při improvizování ve stu­diu obešel bez playbacku a dušuje se, že všechny tracky točil živě na jeden zátah, díky baterii efektů vy­tvořil dojem plného zvuku. Zhus­ta využívá zpožďovačů, které ná­sobí jeho trylky do mnohočetných ozvěn, lapá motivy do sekvenceru a přihrává k nim harmonie, generu­je smyčky, ohýbá a bortí tóny. Hraje si nejen s elektronickými efekty, ale i s ladící mechanikou kytary, pomo­cí které vytváří glissando, neobvyk­lé souzvuky strun, náladotvorné dis­harmonie a podlaďuje do basových poloh. Při poslechu některých pasá­ží možná získáte pocit, že se Frisell nechal okouzlit spíš technikou a sa­motným soundem než dobrým hu­debním nápadem. Takových hlu­chých momentů (dle pisatele třeba The Road) ovšem nenajdete mnoho a nikdy nesklouznou do šedého bah­na nudy. Na to je Frisell příliš vynalé­zavý i sebekritický.
Monotónně nevyzní ani atmosfé­ra nahrávky. Osciluje od zuřivých, emotivních stříkanců zvuku (John Goldfarb Please Come Home!) až po zmíněnou „ambientní hypnózu“ (Ice Cave). Nechybí tajemné, trochu zlověstné mihotání tónů jako v Big Fish. A některé v reálném čase vznik­lé skladbičky, třeba titulní Silent Co­medy či Leprechaun se skotačivými příklepy na hmatník, si nelze vyklá­dat jinak než jako (lehce zakuklený) hudební humor.
Za názvem druhého letošního alba Big Sur hledejme pouze geografický termín, zkomoleninu El Sur Grande (The Big South), původního španěl­ského názvu pobřežního pásu cen­trální Kalifornie, nikoliv souvislost se stejnojmenným, letos zfilmova­ným románem Jacka Kerouaka. Na ranči kdesi v Big Sur se totiž Fri­sell izoloval za účelem komponová­ní, když od něj pořadatelé Monterey Jazz Festivalu objednali suitu.
K realizaci pásma devatenácti skladbiček přizval Frisell svůj před­loni obnovený 858 Quartet (dopl­ňují ho Jenny Scheinman – housle, Eyvind Kang – viola a Hank Roberts – violoncello), rozšířený navíc o dal­šího prověřeného spoluhráče, bube­níka Rudyho Roystona. Právě Roy­sonovy synkopované bicí možná blíží dílko k jazzu, jak bývá tradičně vnímán (vyhovění přání pořadate­lům jazzového festu?), ovšem jinak se dostáváme na zcela nadžánrovou platformu. Občas jako by Frisell při­dával kytarou chybějící houslovou linku do klasicizujícího smyčcové­ho kvarteta. Jinde podkládá melo­dii málem rockovými přiznávkami (Highway 1), „vizualizuje“, jakoby psal hudbu scénickou (Going To Ca­lifornia), pohrává si s minimalismem (úvod Hawk, který ovšem přejde do málem pochodového šramlu, repeti­tivní pasáž se vrátí ve finále), neštítí se chytlavé easy listening (A Beauti­ful View je vážně Nádherný výhled), prostinkým folkovým motivkem We All Love Neil Young se vyzná­vá z obdivu k… tomu pánovi z ná­zvu skladby a tu tam si prostě jen za­blbne. Jako ve zdánlivě primitivním rock’n’rollu (!) The Big One, kte­rý baví už tím, jak je ustálená for­ma převedena do aranžmá smyčců, nebo v záměrně rozladěném hos­podském country-blues Shacked Up. Ne, krom relativně nezvyklého obsazení nečekejte žádnou „avant­gardu“. Experimentování měl asi Frisell dost na Silent Comedy, teď se vyžívá v „obecně líbivé“ hudbě a v krasojízdě mezi styly.
Chtě nechtě pisatele znovu na­padlo, kam se dnes vlastně posunul profláknutý termín „kytarový hrdina“. Jsou oním gerojem ti, co se s nohou na odposlechu snaží trumfnout rych­lostní rekord, nebo mediálně nená­padní jedinci Bill Frisell, Marc Ribot, Gary Lucas, Fred Frith, Elliott Sharp & spol., tvrdošíjně hledající nové vý­razové, technické i zvukové možnosti nástroje? Frisell je každopádně svr­chovaný originál, ať už „dělá experi­ment“ nebo „něco hezkého“.

Tzadik Records, 2013, 50:27; OKeh Records, 2013, 64:25

Přidat komentář