BJÖRK: Fossora

One Little Independent, 2022, 54:14

Björk v souvislosti s albem Fossora zmiňuje tři hlavní zdroje inspirace. Smrt matky, izolaci člověka za covidu a… houby. A ne, nehledejme v tom hned narážku na nějaká psychedelika… i když: „Můj zájem o houby sjednotil témata alba, tedy přežití, smrt a ekologické meditace. Houby používám jako metaforu pro něco, co žije pod zemí, ale nejde o kořeny stromů. Album o kořenech stromů by mohlo být docela vážné a stoické, ale houby jsou psychedelické a mohou se vynořit kdekoliv,“ vysvětluje umělkyně. Zvukové podhoubí proplétá opravdu důkladně trojrozměrně, bují nejen v bezeslovné polyfonní hříčce Mycelia či harmonicky rozvětvené písni Fungal City s hostujícím experimentátorem Josiahem Wisem známým coby Serpentwithfeet.

Ještě jeden příměr samorostlá Islanďanka nabídla. Název Fossora prý znamená Kopáčka, přeloženo z latiny, i když ve slovníku ho nenajdete, neb je gramaticky trochu chybný. Vystihuje však „prokopání se“ nejen k myceliu skrytému ve vrstvách prsti, ale především k podhoubí vlastních tísní a depresí. Jejich vynesení na vzduch působí katarzně.

Nejen díky hlasu, ale i krkolomně nekonkrétním, a přesto strhujících melodiím, soundu a instrumentaci zůstává Björk unikátní. Krom samplů, často smyčcových, tentokrát aranžovala pro klarinety (s důrazem na basklarinet a hlubší polohy vůbec, zapojila do práce klarinetové sexteto Murmuri) či trombon, na který hraje Bergur Þorrison. Což je také zajímavá osobnost, známá z projektu Hugar, kde se pohybuje mezi neoklasikou a post rockem, či spoluprací se Sigur Rós. Þorrison už dříve posloužil Björk jako mistr zvuku alba Utopia a odjel s ní i turné. Nicméně Björk si vystačí i s omezeným nástrojovým rejstříkem. K vrcholům alba patří na vrstvených vokálech vystavěná píseň Sorrowful Soil, jedna z těch, kterou Björk věnovala matce.

Při poslechu je nakonec jedno, ze které strany houby si, po vzoru Alenky, ulomíte kousek. Tak jako tak vás vtáhne do fascinujícího bludiště.

 

Přidat komentář