Bomby mrštěné do rockového vulkánu/Komentovaná diskografie

Úvodem upozornění: Hendrixova studiová alba vycházela v různých mutacích, lišících se nejen obalem, ale i zařazenými skladbami – někdy se na albech objevily i singly, a v případě reedic samozřejmě i bonusy. Budeme se proto řídit původními, nemutovanými edicemi. Po řadě reedic různých kvalit nakonec všechna studiová alba vyšla remasterovaná z původních pásů, doplněná o DVD. Zároveň některá alba, byť se jednalo třeba o Band of Gypsys, vycházela pouze pod jeho jménem. Držíme se tedy obalu. Vypouštíme jak bootlegy, tak necitlivé a zapomenutíhodné posmrtné edice, jež produkoval Alan Douglas.

The Jimi Hendrix Experience – Are You Experienced (12. května 1967)

Mluvit o bombě, již Hendrix mrštil do již tak bouřícího rockového vulkánu konce 60. let, jinak než v superlativech by bylo hrubým podceněním. Takže, na tomhle albu Hendrix poprvé předvedl, jakýmže je mistrem kytary, několika krabiček i bustru, tedy zvuků – v souvislosti s tím nutno zmínit studiové experimenty se zpomalenými či zrychlenými pásky, zpětným posuvem a podobně, což mu mimochodem zaručilo místo i v monografiích o soudobé elektronické hudbě, viz titulní píseň či 3rd Stone from the Sun. Najdeme zde i divokou skladbu Fire či Manic Depression, všemu samozřejmě kraluje Hendrixova kytara. Nesmíme ale zapomenout i na barevné bicí Mitche Mitchella, hodně jazzové, v tradici třeba Tonyho Williamse, přesto však rockující.

(Další mutace obahují i singly Hey Joe či Purple Haze…)

The Jimi Hendrix Experience – Axis: Bold As Love (1. prosince 1967)

Pokud prý bývá druhé album rozhodující, Hendrix zde potvrdil, že dokáže jít dál – a jak! Jistě, albu někdy bývá vytýkána chvatná produkce, však také vyšlo necelých sedm měsíců po debutu, Jimi však přesto vyzrával coby autor – písně jsou složitější a na rozdíl od prvoplánového ataku debutu si více hraje s jejich kompozicí, posunul se i v textech. A opět experimentuje s různě alterovaným posuvem pásku pozpátku i dalšími triky, viz úvodní ufounská Exp. Na albu je ale také krásná balada Little Wing a slavná If 6 Was 9, známá i z filmu Easy Rider. Mimochodem, dupe v ní hostující Graham Nash. A závěrečná Axis: Bold As Love pak končí krásně vygradovaným sólem, prohnaným phasingem. Moc milé.

The Jimi Hendrix Experience – Electric Ladyland (16. října 1968)

V době nahrávání již měl takové postavení, že si mohl dovolit experimentovat ve studiu, hrát si dlouze s playbacky, různými zvuky, zkrátka až obsesivně pracovat na definitivním zvuku nahrávek. A je to poznat! A to nejen v geniální verzi Dylanovy All Along the Watchtower či úvodním studiovém experimentu …And the Gods Made Love, ale i v delších skladbách, jako je téměř čtvrthodinová 1983… (A Merman I Should Turn To Be) nebo v dlouhých improvizovaných kouscích, jako je stejně tak dlouhý jam Voodoo Chile, kde slyšíme řadu hostů včetně Stevieho Winwooda, divoká Crosstown Traffic (krásně ji živě hrají Living Colour) či baladická Burning of the Midnight Lamp (tu naopak nahráli studiově) s nápaditě použitým cembalem. Album, jež si Hendrix sám produkoval a jež je bez diskuse jeho nejlepší, je také posledním studiovým, vydaným za jeho života. Bohužel, protože, kdoví, kam by se vydal dál?

Úvodem upozornění: Hendrixova studiová alba vycházela v r . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář