Burnt Belief: Mutual Isolation

Alchemy, 2021, 53:38

Kytarový konceptualista Jon Durant má jedinečný smysl pro texturu a melodiku svého nástroje. Zvukové krajiny jeho charakteristické cloud guitar a poutavé sólové party zdobí řadu nahrávek a filmových soundtracků. Po sérii ambientně zaměřených počinů se po pěti letech vrátil jako poutník z dlouhé cesty ke své rodné hroudě. Ač si Jona v jeho hledačství velmi vážím, čekal jsem na novou věc Burnt Belief, tedy autorské spojení s tvůrčím basovým esem Colinem Edwinem (dříve mj. výtečný baskytarista kapely Porcupine Tree), skoro jako poslední věřící v tu jedinou jiskru potřebnou k rozžehnutí burnt belief, spálené víry. První, druhé a hlavně třetí album Emergent z roku 2016 jsou mi totiž neoposlouchatelnými skvosty s tolika hudebními a zvukovými vrstvami!

Izolace není úplně nejvhodnějším termínem do názvu tohoto alba, protože od začátku do konce roste a překypuje nově nalezeným smyslem po spojení, po hudební spolupráci, touhy po něčem, co nádherně fungovalo a na just i přes všechny zábrany prostě zase bude a najednou je, byť nahrávané metodou na dálku. Mutual Isolation je i přes „vzájemné odloučení“ spojitým počinem kapely. Je to album zralejší, v dynamice a temporytmu klidnější než ta předchozí. Pět let je v téhle hektice dlouhá doba, pochopitelně. Jon Durant skoro víc než kytarou (jistěže svou kytarou sází perly) vede témata i zvukové linie klavírem a syntezátory, Colin Edwin je mnohem dominantnější s kontrabasem než s baskytarou jako dříve, zemitější, zároveň dodávající klouzavě přirozenější rezonanci. Dokonale kapelově srostlý celek (absolutně v nadupané Month of Moonlight) doplňuje zručný i citlivý bubeník Vinny Sabatino, v nenápadnějších pasážích pak Andi Pupato s perkusemi, a snad v každé skladbě se minimálně mihnuvší, ve vypjatých stratosférických sólech mistr trubky Aleksei Saks. Prvky improvizace na silných tématech, jemná elektronika vpletená do progresivního jazzu/rocku zde dosahují dalších inovativních až ohromujících výšin.

Přidat komentář