Caleb Dolister: Daily Thumbprint Collection 3, The Wandering

Orenda Rec., 2020, 46:14

Autor, bubeník, zvukový hledač a producent pojal ideu alba v roce 2008. Tenhle hudební zázrak pro něj obnášel opravdovou odyseu více než deseti let, tisíců kilometrů klopotného cestování po celých USA (čili cestu nejen hudební) s bagáží nástrojů a nahrávacích ústrojí v autech, letadlech i trajektech za muzikanty, které do své hudební skládanky přesně potřeboval, byť třeba jen pro krátkou pasáž. Měl jasno.

Dvacítku špičkových instrumentalistů: dechaře, mistry smyčců, pianisty klasické i elektrofonické, vibrafonistu, harfenistku, jazzy funky basáky, rozvernou triádu jinotvorných kytaristů od vlídně svůdných španěláků po skoro metaloidní narvance, ba i mandolináře s akordeonistou. Ekvivalent malého orchestru nebo velké kapely. Snad se zatoulal i do Tater, v poslední 081214 (the finalist) jasně slyším fujaru. Skladby pojmenovává kódem data, kdy se mu v hlavě vyjevily, plus evokačním podtitulkem. „Cestoval jsem, natáčel a editoval tisíce zvukových záznamů. Proces nahrávání a putování mne zavedl do roztodivných obýváků i ložnic neznámých lidí, školních kolejí, přespával jsem ve skladech, u sebe všechny nástroje a techniku. Každé místo bylo zážitkem a každé zastavení inspirací.“

Dolister šel dnes už skoro nevídanou staromódní cestou – jezdil s nástroji tisíce mil, aby se fyzicky z očí do očí, nejen po netu, setkal, propojil, zahrál a nahrál. Přestože, anebo právě proto, že v pubertě začínal jako pankáč, za pár let už v Paříži bubnoval s post-jazzovým The Kandinski Effect a v LA založil improvizační metal-jazz-electronic DR.MiNT. Před The Wandering vypustil předvoj č. 1 a 2 (2008 a 2015). Mezitím produkoval či hráčsky participoval na čtyřicítce alb. Zde je výsledkem kolekce nádherných, mnohovrstevnatých skladeb, rafinovaných, destilovaných a skrze čas vyzrálých jako nejjemnější bourbon, jenž se netradičně otevírá neurvalým field-industriálním bonusem The Hum (Hukot). Putování je úžasné album!

 

 

Přidat komentář