CALEXICO: El Mirador

City Slang/Anti-, 2022, 39:50

Indie mariachis jsou snad ve stále lepší formě. Paradoxně i kvůli covidu: „El Mirador jsme věnovali rodině, přátelům a komunitě. Pandemie podtrhla všechny důvody, proč se navzájem potřebujeme. Hudba se stala způsobem, jak si vybudovat mosty, nerozsypat se a zůstat pozitivní. Přišla se smutkem a melancholií, ale zažehla jiskřičky změn a pohybu,“ vysvětlil Joey Burns obrozenou soudržnost nejen v kapele.

Na albu El Mirador slyšíme vše pro Calexico typické a mnoho navíc. Jižanský noir, nostalgii, hloubku noční pouštní oblohy, romantiku cesty, stesku, návratu. Příběh smrti a znovuzrození (Caldera). Sugestivní vizi „jsme jen padající hvězdy tančící nebesy“ (Harness the Wind). Průnik americany a rocku s mexickou hudbou i cumbií, nebo latinské rockabilly Rancho Azul. Na albu opět hostují španělský písničkář Jairo Zavala známější jako Depedro, guatemalská písničkářka Gaby Moreno i Sam Beam alias Iron & Wine, kteří už tak nějak patří do okruhu blízkých přátel arizonské party. Pouze však zpestřují vokální linky, nic nenarušuje nezaměnitelnost soundu s ochrannou známkou zakladatelů Burnse & Convertina, ke kterému ovšem stále více přispívá mexický multiinstrumentalista Sergio Mendoza. Ke spolku se přidal někdy v období alba Algiers (2012) a dnes funguje i jako mistr zvuku, ostatně v jeho domácím studiu album vzniklo. Bez jeho perkusí a klávesových vyhrávek by písně jako El Paso, Liberada či ta titulní ztratily hloubku zvukového prostoru, bez jeho (a samozřejmě i Burnsových) basových linek by kostrám skladeb chyběla pružnost. Ačkoliv převážná část alba zní dřevně a s důrazem na akustické nástroje, Calexico připomněli i svoje někdejší laškování s elektronikou. Konkrétně v Cumbia del Polvo, kde se o beaty i syntetické ozdůbky postaral mexický DJ Camilo Lara (Mexican Institute Of Sound), aniž by přehlušil ono jemné a tajemné akustické předivo.

Vyhlídka z téhle rozhledny (el mirador) je vážně pestrá a úchvatná.

Přidat komentář