CALEXICO / IRON & WINE: Years To Burn

Spolupráce Calexico a písničkáře Sama Beama alias Iron & Wine patří z logiky příbuzného naturelu k těm přirozeným a navíc léty prověřeným. Už v  roce 2005 vydali souputníci v krajinách „jižanské americany“ společný titul In The Reins. Joey Burns poté hostoval na Samově albu The Shepherd’s Dog (2007) a Iron & Wine zase symbolicky zapěl alespoň cameo – sbory na dvou deskách Calexico.

 

In The Reins bylo formálně „jen“ EP, ovšem se sedmi písněmi a dvaceti osmi minutami se vlastně urodilo v obdobném rozsahu jako aktuální „long play“ s osmi kusy. Tedy ne, že by kvalita závisela na stopážích a kategoriích. Jen že obě nahrávky působí sevřeně, záživně a přitom „obsažně“. Jako komplexní dílko, nikoliv rychlokvašený jam. Jinak je oněch čtrnáct let odstupu poznat. Především díky jiné úrovni autorské spolupráce. Zatímco v případě In The Reins přinesl Iron & Wine hotové písně a Calexico aranžovali, byť tím i hodně měnili, tentokrát jsou autorské kredity společné. Zdá se, že podle melodiky i poetiky opět hrál prim Beam, nicméně zralejší písničkář mnohem hlouběji „diskutoval“ skladby, nechal v nich více prostoru spoluhráčům. Leccos dosvědčuje střídání vůdčích pěveckých linek Beamových a Burnsových. Pánové slyšitelně zpívají svoje pravdy, které se však nekřísají, ale doplňují.

 

Všichni spolem se pak více než dříve nechali ovlivnit westernovou estetikou a potemněle „countryovým“ vypravěčstvím: „Bereš můj strach a dáváš mi pěst / a když se chystám k boji, přicházíš s polibkem… Mohu být ztracen v kopcích, sražen na kolenou, ale budu mít rád to ráno, kdy mě zavčasu najdeš,“ obrací se Iron & Beam v textu písně What Heaven’s Left k otcovské postavě. Tedy zřejmě, z angličtiny rod nepoznáme a zpěvák by mohl oslovovat i ženu, tedy pokud bychom emancipovaně akceptovali podobenství s pěstí a bojem. Tento příklad vlastně stačí, všechny písně mají podobnou čistotu a hloubku. A podobná nostalgicky řezavá témata vzpomínek na nenávratně vyhořelá léta. Years To Burn je mistrovská miniatura.

 

 

Sub Pop, 2019, 30:51

 

 

 

Přidat komentář