CHES SMITH: Interpret It Well

Pyroclastic Records, 2022, 69:39

Americký bubeník, perkusista a skladatel Ches Smith se stal vyhledávaným spoluhráčem od počátku tisíciletí a jeho neotřelé dovednosti využili třeba Marc Ribot, John Zorn, Mary Halvorson či Terry Riley a Fred Frith. Na svém kontě má čistě sólová alba i řadu projektů pod vlastním vedením.

V letech 2016 až 2018 bylo jednou z jeho hlavních koncertních kapel trio s pianistou Craigem Tabornem a violistou Matem Manerim. V téhle sestavě vydali hned zkraje CD The Bell a na konci tohoto období se na ně přišel podívat kytarista Bill Frisell, který byl jejich vystoupením naprosto uchvácen a zajímal se o strukturování jejich hudby. Na to konto dostal rovnou nabídku se zapojit. V říjnu 2020 se vydali do studia pečlivě připravení a Bill už byl nedílnou součástí jednotky. Ches sice prohlašuje, že když přemýšlí o hudbě, je to dost minimalistické a že má rád, když se v hudbě jakoby nic neděje, ale jeho skladby jsou naopak nabité nejrůznějšími zvraty, byť se to mnohdy odehrává jakoby nenápadně. Album Interpret It Well otvírá drobnůstka Trapped, která posluchače vtáhne do nálady lehounkými záchvěvy piana, vibrafonu a kytarových strun.  Titulní track začíná také intimně, ale zhruba ve dvou třetinách se vzedme drásavá kytara, bicí se zahustí a vše se postupně rozjíždí a ústí až v sofistikovaný nestandardní artprogrock s velkou kadencí. Mixed Metaphor s kytarovým intrem a následnými niternými dialogy kytary s violou a piana s vibrafonem je v první části vyplněna jemným pletivem, velmi pozvolna se dostává do složitě repetitivní fáze a opět v závěru inklinuje k progresivnímu rocku, čehož nositelem je zejména viola. Morbid připomíná epitaf a je z ní cítit nesmírná lehkost bolesti. Clear Major začíná divočeji až skotačivě, ale najdou se v ní místa pro pozastavení a zacyklení. I Need More uvádí skočná viola, ale záhy se propracováváme k lyričnosti, v níž nechybí tenze a ve finále i určitá noblesní pompéznost. A pak už se vracíme na začátek v naruby verzi úvodní skladby.

Přidat komentář