COMBO CHIMBITA: Ahomale

Nostalgickou touhu po minulosti nahrazuje kolumbijská skupina představami o budoucnosti, a protože se na cestu doptává duchů předků, nečekejte žádné sci-fi. Astronauty, mimozemšťany, kosmické koráby a tak; ani jízdní řád dejme tomu na Saturn, odkud přilétl jazzový avantgardista Sun Ra, jehož hudební vizi afrofuturismu Kolumbijci přetavili do verze tropical futurismu. Bez přívlastku free, dodejme, to aby se někdo zbytečně netěšil. Combo Chimbita vstávají a uléhají s cumbií, takže pojítko s nedostižným Saturňanem hledejme především v ústřední myšlence na psychedelickou hudbu mimo náš časoprostor a oběma společnému nástroji, umožňujícímu do něho nejsnáze vstoupit – syntezátoru. Jinak do nás s tvrdou kytarou valí rockovou cumbii, salsu, haitské a mexické taneční styly nebo africké polyrytmické bubnování. Jak je ale možné, že kontraalt španělsky zpívající Caroliny Oliveros co chvíli přechází do proslulé vokální techniky bulharských zpěvaček? Toť jedna ze záhad skvělého alba nazvaného po Ahomale: ani ženě ani muži, a už vůbec ne bojově naladěné postavě se slovníkem čerpajícím jak od západoafrických Jorubů, tak z latinskoamerického magického realismu. Zkrátka ze zdrojů podněcujících představivost a popravdě řečeno, ani zbývajícím členům – Niño Lento, Prince of Queens a Dilemastronauta – nejde výhradně o budoucnost, jako spíš o teleportaci do jiné galaxie, kde prý lidé po vstřebání božských vibrací Combo Chimbita přijdou k rozumu a změní své životní priority. O které aktuálně přicházejí třeba v New Yorku, kde se Kolumbijci usadili už před léty a natočili své druhé album za přispění producenta Daniela Schletta. Tím pádem je možná hádanka náznaku bulharských vokálů jinak rockově syrové Caroliny vyřešena: Schlett, jak známo, stojí za hudebním obrazoborectvím posledních desek Yonatana Gatta, Arto Lindsaye nebo Aarona Parkse. „Nebudu vám lhát, cítím se tak silnější, zpívá Carolina uprostřed pouště obklopená kaktusy ve videoklipu skladby Esto Es Real (8100mg)zeptat se proč, znamená dozvědět se: to je skutečnost.Dobře, ale proč ten pohled přes rozbité sklo?

 

ANTI- Records, 2019, TT: 37:00

 

 

Přidat komentář