David Cross & Andrew Keeling: October Is Marigold

Noisy Records, 2021, 55:44

 

S podtitulem Electric Chambers Music Vol. 3. je October Is Marigold druhou společnou nahrávkou s Andrewem Keelingem (flétny, klavír) od roku 2009, kdy spolu spáchali nehorázně nádherné album English SunElectric Chambers Music Vol. 2. Andrew Keeling je vzdělaný muzikant, skladatel, od konce 60. let nadšený propagátor King Crimson, navrch píšící autor – mj. spoluautor série knih A Musical Guide to King Crimson a Robert Fripp jej v roce 1999 vyzval, aby zorchestroval jeho Soundscapes. Fenomén houslisty Davida Crosse asi netřeba představovat.

Zatímco English Sun vystihuje vibrace léta, radost, živost a živelnost, růst všeho vůkol, krásu kvetoucí až barokně, tohle album kreslí temnější podzimní atmosféry. Krom výjimky pro titulní skladbu předem napsaného jednoduchého varhanního partu a pár křehkých klavírních smyček vzlíná hudba ve spontánních improvizacích. Inspirací je opět příroda. Slunce ubývá, život se uzavírá, krajina pustne, prázdní, je po sklizni a svist větru už nemá co zadržet – Strong as a Mountain Lion – tady Crossovy housle zní jako trubka, jako výstražná polnice. Flétna se ji pokouší zklidnit, ne!, je konec léta, připravme se na zimu! Úvodní Marigold 1 byla opravdu jen předehrou, Marigold 2 už hrozí a housle padají do violoncellových hlubin. Smyčcové pizzicato a nebeská flétna ve zprvu vlídně poklidné, trochu do orientu ložené Ever Nearer přeroste v drásavé drama, kdy housle vtrhnou skrze efektový modulátor coby saxofon křížený bustrovaně kvílící kytarou a hádají se, ječí, flétna mírní, domlouvá, že tak to přeci každoročně je správně! S větrem se míhají, převalují, přetlačují, sviští tou podzimně prázdnou krajinou, zaplňují, plní, odezní, odvanou. Repetitivní The Spiking Darts That Were Trees s hrozivou atmosférou a hutně temné finále The Dark Edge Of Desire And Marigold 4 s údery klavíru evokují apokalypsu. Ne, v nejvyšší prosbě-kráse se housle i flétna modlí. Slunce mizí jen na čas, je jen podzim a zima.

Přidat komentář