DAVID TORN, TIM BERNE, CHES SMITH: Sun Of Goldfinger

Záběr amerického kytaristy Davida Torna působí impozantně. Hrál s Donem Cherrym a podílel se na řadě experimentálních projektů, zároveň se o jeho služby hlásili David Bowie, k.d. lang, Tori Amos nebo, ehm, Madonna. Může se chlubit bohatou sólovou diskografií, která bez problému zapadne do estetiky ECM. A ne, není schizofrenik.

 

 

Spolupráce se saxofonistou Timem Bernem (Nels Cline, John Zorn, s Tornem hrál na desce Prezens z roku 2007) a bubeníkem Chesem Smithem (Marc Ribot’s Ceramic Dog, Fred Frith, Mr. Bungle, Bernův projekt Snakeoil) je téměř rovnoprávná, jen Tornův „ideologický“ vliv lehce převládá. Album Sun Of Goldfinger tvoří tři více než dvacetiminutové zvukové plochy. První a třetí jsou volně improvizované, prostřední zkomponoval Torn, s vrstvenými kytarami, přidanými klávesami a smyčcovým kvartetem.

 

„Spontánní skupinové kompozice“ Eye MeddleSoften The Blow se přitom od „psaného“ kusu Spartan, Before It Hit zase tak zásadně neliší ani co do invence, ani v soundu, vyváženosti, nápadech. Tedy až na lahodnou, promyšlenou harmonii tria a smyčců v úvodu a finále kompozice, jaká v improvizacích pochopitelně chybí. Svědčí to o shodě hudebníků v koncepci i k samotnému přístupu ke zvukové expresi. „Základy“ stavby tvoří obvykle smyčky nebo dróna (s elektronikou a looperem v reálném čase operují Torn i Smith), „zdivo“ pak zefektované kytarové výplně, případně sekvence tónů nahozené kýmkoliv z trojice, a „střechu“ improvizační nápady Tornovy a Berneovy. Samozřejmě nečekejme, že by Tornova kytara zněla konvenčně, jen místy prorazí zvukové vlny náznak čitelného sólového vstupu. I v těchto momentech ovšem Torn konkrétní kytarové kaskády přerušuje a bortí vygenerováním nějakého toho ruchu. Saxofon se často omezí na „minimalisticky“ průhledné repetice, koloratury, zahušťování soundu a probublávání, působivější než kdovíjaké exhibování. Cíl? Mámivé pohlcení zvukem, byť tyhle sonické krajiny nejsou snadno schůdné pro nepřipraveného naslouchajícího.

 

 

 

ECM, 2019, 68:57

 

 

 

Přidat komentář