DEN SORTE DØD: Den Sorte Død

Cyclic Law, 2021, 38:23

Návrat analogové elektroniky má v současné době mnoho tváří. Ať už podobu synthpopu koketujícího často s temnějším coldwave nebo darkwave, svéráznému synthwave, který sound soundtracků Johna Carpentera nebo raných alb Jean-Michela Jarrea zkombinoval s osmibitovou počítačovou a videokazetovou estetikou, nebo retro elektroniky berlínského střihu, která vzdává nekonečnými kosmickými výlety s řadou sólování hold pionýrům jako byli Klaus Schulze nebo Tangerine Dream. Tajemná dánsko-švédská dvojice Den Sorte Død (v češtině Černá smrt), která vznikla spojením dvou projektů Offermose a Angst, se nesnaží patřit ani do jedné skupiny.

Základním, plně analogovým soundem se specifickými basy i základními rejstříky se samozřejmě hlásí k sedmdesátkově elektronické estetice. Na rozdíl od řady kolegů z retro elektronické, tak synthwave vlny programově rezignuje na veškeré melodické pentlení. Dokonce v rámci možností se snaží omezit i závislost na jinak nepostradatelných sekvencerových linkách. Z metalového undergroundu dungeon synth protagonistů si naopak Anders Nydam s Danielem Silwerfeldtem berou sklony k mystické tajemnosti, užívání metalové grafiky a přírodních motivů, podobně jako řada black metalových kolegů.

Jejich letošní bezejmenná novinka je pomalým melodickým výletem napříč zamlženou krajinou. Ta může mít podobu opuštěné futuristické metropole i rozpadajícího severského pralesa. Tyto jinak rozdílná místa mají společnou jistou tajemnost až zachmuřenost, která ale posluchače přes prvotní ostych donutí k postupnému ohledávání prostoru. Nečekejte žádné laciné hororové lekačky, industriální propriety ani samplové zkratky do filmové nebo politické sféry. Den Sorte Død nás nechají užít si neobvyklý hudební výlet, a pak nás beze slova propustí domů. Ví moc dobře, že řada návštěvníků se, i přes husí kůži po celém těle, ráda vrátí nazpátek.

 

Přidat komentář