Devon Allman: Ride Or Die

devon-allman-ride-or-dieÚspěšný přenos muzikantských genů doložil třetím, i podle jeho vlastních slov zatím nejlepším sólovým albem syn Gregga Allmana. Rodinné stříbro oprašoval Devon Allman už jako člen Honeytribe, Royal Southern Brotherhood či host Vargas Blues Bandu, ostatně pár lekcí získal i hostováním v někdejší tátově kapele The Allman Brothers Band. Ale nebylo tomu tak vždy. Allman ml. často zdůrazňoval, že žádný přímý vliv na něj Gregg neměl. Hrát začal jako čerstvý teenager a otce důkladněji poznal až později, rodiče se rozvedli, ještě když byl mimino. Zkoušel provozovat kdejaký žánr, jenom aby ho nepřirovnávali k Allmanům, a zuřivě prohlašoval, že „otec nevyrostl na The Clash, The Cure, Metallice nebo Slayer, zato já ano!“ Jenže krev se zapřít nedá a v poslední dekádě přitáhla Devona zpět do jižanských končin. Navíc se Devon může pochlubit zajímavou a ať dělá, co dělá, povědomou barvou hlasu, která vynikne třeba v countryově výpravné baladě Lost. A zpěvným kytarovým tónem, který zase prozrazuje přiznaný obdiv ke strýčkovi Duanovi. Ride Or Die je ovšem zase trochu jiné než předchozí Devonova dílka. Pořád hlavně jižanské, ale zároveň žánrově rozmáchlejší. Neboli – částečný návrat k začátkům, jenže už bez trucu. „Tohle album je doopravdy o míchání všech vlivů, které pociťuji,“ vysvětlil Allman ml. v tiskové zprávě pestrost desky, na kterou se krom onoho jižanského bluesrocku bez problému vejdou hardrockové skladby jako Say Your Prayers, neurotické funky Shattered Times i lehoučký retro soulový cajdáček Hold Me. „Nejde přitom o žádné pasování se do různých hudebních kategorií, ale o umělecké stanovisko. Produkoval jsem tu nahrávku jako sluchový orgasmus.“ (No jak byste přeložili vtipný neologismus eargasm, kde ear samozřejmě znamená ucho?) Zásadním pojítkem nahrávky, která přitom vůbec nepůsobí nesourodě, je právě emotivnost a osobní zaujatost Devonova projevu. Allman ml. se tu navíc předvádí jako přesvědčivý textař. Název alba pochází z textu vypjaté kompozice Galaxies. „Když kolidují galaxie, odfrčíš, nebo zemřeš?“ Devon Allman volí v „kosmických příměrech“ (ony srážející se galaxie názorů a eg) k závažným životním rozhodnutím raději rychlou jízdu než stagnaci. Neprchá před zodpovědností, jen nevidí důvod setrvávat v bezvýchodných vztazích a situacích. Stejně v životě jako v muzice, zahrané definitivně bez mindráku ze slavného táty.

Ruf Records, 2016, 48:30

Přidat komentář