DVA

V rubrice Přízemí je většinou snaha upozorňovat na jména, která jsou jednak respektovaná v určitém okruhu, ale mimo něj pak nepříliš známá, a jednak taková, která už mají leccos za sebou. Královéhradecké duo DVA z tohoto konceptu poněkud vybočuje. Za prvé se o něm začíná šuškanda rozšiřovat téměř geometrickou řadou, za druhé se pak jedná o stále ještě vcelku nové jméno a jeden z výrazných objevů tohoto roku.
Existují od jara roku 2006, ale za tu dobu toho stihli tolik, co jiní za trojnásobnou dobu. Svou činnost navíc rozjíždějí souběžně na několika frontách. Ve všech případech ovšem svým posluchačům nabízejí pestrou žánrovou směs, která 11Dvave výsledném vyznění přináší čerstvý zvuk i neotřelé nápady. „Sami sebe charakterizují jako Non-exist nations folklore, neboli ,Folklor neexistujících národů‘ a nepřímo odkazují k vlivům jako tango, kabaret, cirkus, popsongy, kuchyňský beatbox či freakfolk,“ praví se doslova na jejich webu. Zatímco na zahraničních pódiích narazit na minimalistické sestavy tvořené pouhým duem už dnes není tak výjimečné, u nás to prozatím bylo spíše výjimkou. Manželé Barbora a Jan Kratochvílovi, kteří za projektem Dva stojí (navenek se ovšem prezentují jen jako On a Ona), si nejen vystačí lidsky, ale i na pódiu s využitím kytary, saxofonu, klarinetu, smyček a beatboxu dokáží vystavět natolik plný zvuk, že nejen nepůsobí ani trochu jako z nouze ctnost, ale přímo mile zaskočí svým dotaženým konceptem. Ten dokresluje i použití neexistujících, ale pevně daných jazyků, což může připomenout přístup Čankišou. Začínali domácími nahrávkami v kuchyni, a právě ono ,high-tech‘ modelu vzdálené vybavení i přírodní prostředí, přinášející samply typu cvrkot hmyzu či štěkot jezevčíka, je vyděluje nejen z často odosobněné a ostatními žánry lehce opovrhující elektronické scény, ale i přibližuje tradičnějšímu posluchači. Dva jasně už při prvním setkání komunikují s posluchačem, nemají potřebu nějakého vymezování se vůči ostatním kolegům, a nesetkáte se u nich s žádným projevem přesvědčení o vlastní výlučnosti. Na společných koncertech je můžete potkat jak třeba s elektronickými Midi Lidi (občas využívají jejich VJskou složku), tak třeba s nyní téměř komorním Trabandem. Na stále ještě probíhajícím turné k aktuálnímu, prvnímu oficiálnímu albu Fonók, které vyšlo na značce Indies Scope, je povětšinou doprovází brněnská čtveřice Květy.
Album z letošního září, které lze chápat jako domácí odpověď na vlnu lo-fi písničkářů i jako vlastní pojetí už lehce zprofanovaného pojmu world-music, vznikalo na chalupě, na stařičký rozhlasový mixpult a poválečné mikrofony. Asistoval u toho berlínský producent a hudebník, který si říká Jayrope, a má za sebou spolupráci třeba s Arto Linds ayem nebo s Atari Teenage Riot. Seznámili se s ním přes myspace, a přesvědčili ho k měsíční návštěvě vesnice pod Ještědem. „Neustálý přísun topinek se sádlem, kozího mléka a segedínského guláše jen pomohl udržet ,folkloristického‘ ducha celého alba,“ pochvalují si tvůrci. Kosmopolitní přístup pak potvrdil závěrečný mix a master nahrávky, který proběhl v Berlíně, pod dozorem někdejšího zvukaře Mute Records Marka Bihlera.
Písničky dua Dva působí křehce a bezbranně, ale zároveň i dýchají určitým sebevědomím a otevřeností. Není divu, že oba protagonisté stále častěji vyjíždějí za hranice, viděli je už v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rakousku, Rusku, Norsku a Francii. Vedle běžného koncertování mají ovšem ještě vedlejší projekty v podobě živého soundtracku k němým filmům (např. slavný Kabinet Dr. Caligariho) a k představení Divadla DNO. Dva jsou zkrátka nesoučasně působícím produktem současnosti – důkazem budiž třeba fakt, že cédéčku Fonók předcházelo internetové vydání kolekce originálních mobilních vyzvánění, která si můžete stáhnout zdarma i na jejich webu. A připadá-li vám, že mnohá zavedená jména už působí poněkud vyčpěle a zaprášeně, a máte-li rádi Petra Nikla, někdejší Tornádo Lue anebo třeba Bjőrk, rozhodně neváhejte se do tohoto světa nechat vlákat.

Přidat komentář