EHUD ETTUN: Deep in the Mountains

Když v loňském roce dostal izraelský basista Ehud Ettun pozvánku zúčastnit se čtyřicetidenního rezidenčního pobytu v korejských horách, který v rámci ZOH v Soulu svedl dohromady umělce z celého světa, možná ani sám netušil, že získá tolik materiálu na novou desku. Ta vyšla letos v květnu pod názvem Deep in the Mountains a z jedenácti skladeb jsou hned čtyři autorské. Ostatní jsou pak velmi zdařilé úpravy jazzových standardů, filmových melodií, a jedné argentinské a jedné korejské písně.

Basu Ehuda Ettuna doplňuje pianista Daniel Schwarzwald a bubeník Nathan Blankett. Zejména pianistova hra vyniká lyričností, drží krok s neméně barvitou basou a vše dokreslují nenápadné, ale vynalézavé bicí.

Hudba na albu volně plyne, přesto nesklouzává k patosu ani k nudě. Každá skladba zní nesmírně originálně: příkladem může být standard Old Devil Moon, zahraný v poměrně svižném tempu. Argentinskou píseň Alfonsina y el Mar proslavil jiný, v Čechách mnohem známější izraelský kontrabasista Avishai Cohen. Ettunova úprava si však, i přes absenci zpěvu, zachovává tragický podtext a působí mrazení.

Majstrštyky jsou ovšem autorské skladby Ehuda Ettuna. Ta, která dala název celému albu Deep in the Mountains, se po pozvolném basovém úvodu rozprostře do melodie s proměnlivou dynamikou. Střídání rychlejších pasáží s klidnějšími dokonale evokuje hornatou krajinu v Koreji, Keep Calm zase svojí melancholičností vyvolává vzpomínky na Jeruzalém. Příjemné osvěžení nabízí Matcha Green, s dominujícím svižným, ale nesmírně hravým pianem, které si pinká sóla s basou. Poslední z autorských skladeb je energická Stork, jež album uzavírá.

Ehudovi Ettunovi, někdejšímu spoluhráči Freda Hersche a Danila Péreze, kterého americké noviny The Boston Globe přirovnávají ke slavnému Charliemu Hadenovi, se zkrátka albem Deep in the Mountains podařilo obhájit dobré jméno izraelského jazzu a zařadit se tak po bok jazzmanů, kteří dokáží kontrabas povýšit na téměř božský nástroj.

 

 

Internal Compass, 2019, 51:00

 

 

Přidat komentář