Ethan Iverson Quartet with Tom Harrell: Common Practice

ECM, 2019, 65:58

Ti, kdo souzní s názorem Brada Mehldaua, že hybridy jsou vždy přechodnou záležitostí, po níž následuje návrat ke kořenům, budou potěšeni skvělou hudbou dodatečně vydaného koncertního záznamu z ledna 2017 z proslulého klubu Village Vanguard v New Yorku. Pianista a šéf kvarteta Ethan Iverson (1973) návraty ke hře standardů příznačně nazývá běžnou praxí, která však dobře prověřuje um muzikantů – skladby jsou hrány mnoha jazzovými generacemi, každý jazzman se snaží je zahrát po svém, něco nového do nich vložit – pokud na to má. Samozřejmě to předpokládá, že výchozí hudební materiál je zajímavý melodicky, harmonicky i rytmicky.

 

Iverson svou generační rytmiku s kontrabasistou Benem Streetem a bubeníkem Ericem McPhersonem doplnil „zasloužilým veteránem“ jazzové scény, trumpetistou nabitým lyrikou, ale také citem pro iberoamerické rytmy, Tomem Harrellem (1946). Posluchače naladí hned v úvodu velehit bratrů Gershwinů The Man I Love melancholií klavíru a vroucím tónem Harrellovy trubky. Od této bratrské tvůrčí dvojice si ještě půjčili I Canʼt Get Started, jejíž vyznění lze charakterizovat shodnými slovy. Zazní tu rozjásaně a s be bopu samozřejmou klusající rytmikou Wee od Denzila Besta, bubeníka a skladatele rané éry moderního jazzu, což dalo příležitost představit se sólem McPhersonovi.

Zazní i velký hit Sentimental Journey obnovené éry swingu z roku 1944, s nímž se proslavila zpěvačka a herečka Doris Day, nebo první Sinatrův úspěch Polka Dots And Moonbeams, napsaný ještě o čtyři roky dříve. Atd.: Out Of Nowhere (Green/Heyman), All The Things You Are (Kern/Hammerstein), Iʼm Getting Sentimental Over You (Bassman/Washington), I Remember You (Schertzinger/Mercer).

Sám Iverson přispěl cooljazzově naladěným titulem Philadelphia Creamer a Jed From Teaneck, upomínající na „blue“ náladu Davisovy hudby ve Výtahu na popraviště. Skvělá hudba vycházející z bopu, se swingujícím pulsem, melodická a harmonická. Sóla Harrella i Iversona doslova hladí jazzovou duši: dokonalý návrat ke kořenům moderního jazzu.

 

Přidat komentář