FALSE LIGHT: Harmonograph

Po falešných světlech navádějících lodě na útesy, aby mohly být následně vyrabovány, se pojmenovali dávno před Brexitem. Falešným zprávám, nyní bohapustým lžím, dnes podléhají milióny lidí, akcelerace druhého alba politickým směrem se proto leaderům kapely Samovi Carterovi a Jimovi Morayemu nabízela. Kdepak, na tohle si konzervativní britský folkrock moc nepotrpí, ne každý touží být přímočarým Billym Braggem, nicméně nezatracujme ho: Britové jsou machři ve schopnosti nacházet v příbězích tradičních písní paralelu se současností. „Nastal tak dlouho očekávaný den a všichni obchodníci stojí v úžasu k čemu došlo. Zatrubte z hory Sion, Kristus se podruhé vrátil,“ zpívá se v rockové verzi písně Babylon z anglické občanské války a sbor dojem ironické analogie s brexitovskou Británií zvyšuje: „Babylon nadobro padl.“

Námořnická pověra o strašném neštěstí plynoucím z přítomnosti jakéhokoliv zločince na palubě, má v baladě William Glenn, na rozdíl od politiky, jediné řešení: šup s ním do moře. „Vítr a moře se uklidnily a my mohli dál bezpečně plout,“ hlásí Carter za doprovodu akustické kytary.

Starý dobrý folkrock blahé paměti 60. let vstoupil s False Light do 21. století – málem reklamní slogan debut Salvor charakterizoval přesně. Naplnit očekávání dvojky nemělo být těžké, odvahu už přece False Light prokázali, něco málo se v opětném převzetí tradičního materiálu přesto zadrhlo. Může za tím být náš obdivný šok z razantního nástupu, i tak spíš vnímáme posuny v detailech než v celku: funky instrumentálku The Ombudsman byste asi nečekali, lehce country evokující kytary v Murder in the Red Barn asi taky ne. Klávesami podpořená Black Velvet Band zasvítí v katalogu každé dobré americké poprockové kapely; ne nutně Eagles, zvukové vodítko ale máte. Serving Man Become a Queen – krvavá balada o zradě, ponížení a pomstě – je z téže líhně, jen britštější.

Přesto, jak by k albu poznamenal možná klasik: u mě dost dobrý.

 

Wreckord, 2018, 46:15

 

 

 

Přidat komentář