FRANÇOIS J. BONNET & STEPHEN OʼMALLEY: Cylene

Stephana OʼMalleyho zná hudební svět především jako polovinu doom metalových Sunn O))), zakladatele labelu Southern Lord, a také jako člena dalších bočních projektů. Řádově méně posluchačů se zajímá o jeho sólovou kariéru, která je navenek asi nejintenzivnější činností letos pětačtyřicetiletého Američana. Právě zde své kytarové experimenty sonduje, případně kříží v kolaboracích s dalšími zajímavými osobnostmi. Jednou takovou je jistě i François J. Bonnet, francouzský vědec a hudebník, výrazná současná postava institutu pro výzkum sonologie a elektroakustické hudby Groupe de Recherches Musicales. Byl to právě tento hudební filozof, který ve své knize The Order of Sounds: Sonorous Archipelago z roku 2016 charakterizuje poslouchání, jako zážitek, který je předurčen předem vytvořenou ideologií.

 

Bonnet tvrdí, že když slyšíme hudbu, nepůsobí na nás hudební dílo přímo, ale každý posluchač se ve skutečnosti zabývá předem vytvořenými představami o tom, co bude poslouchat dřív, než uslyší úvodní tón první nahrávky. Už z toho titulu nemůžeme od dvojice očekávat divokou hudbu, ale sofistikovanou výpověď dvou experimentujících muzikantů, avantgardistů pracujících se samply, elektronikou a kytarou. Především ale využívající beze zbytku možnosti postprodukce v domácích i studiových podmínkách. Základ všech sedmi skladeb je Stephenova kytarová hra. Ta je ale maximálně úsporná, vždy postavená pouze na několika držených tónech.

 

Málokdy navíc dvojice nechává kytaru rozeznít do vysokých, neprostupných stěn. Osobně mám před očima kytarovou linku jako tubus, který se v čase rozšiřuje nebo zužuje. Podstatnou součástí kompozic je totiž i ambient obklopující držené strunné tóny. Jednou je zaplněn hlukovými samply (Tephras), podruhé přetvařující kytarový materiál do podoby jakéhosi varhanního rozjímání (Des pas dans les cendres). Vždy ale dvojice introvertně nabízí své pocity zabalené do minimalistické podoby, nikdy na posluchače neútočí. Pocity, které zahrnují jistou obavu z děje okolo nás, i když zatím nemá bezprostřední dopad na naše okolí.

 

Editions Mego, 2019, 54:51

 

 

 

Přidat komentář