FRISK: Rengeteg

13 Raw, 2022, 40:25

Frisk znamená v angličtině dovádění či skotačení. Rengeteg v maďarštině mnoho. Na druhém počinu pardubického tria je skutková podstata obou výrazů naplněna po okraj. Pouze první skladba Die Junge Freude je dílem čistě základní sestavy a slouží jako určité rozdání karet v čiré podobě. Spontánní free jazz s nesmírnou osobitostí, vitálním nasazením i nenucenou sofistikovaností. Bubeník a perkusista Vít Hoigr, kytarista František R. Václavík a saxofonista a basklarinetista Zdeněk Závodný jsou schopni se do svých eskapád pořádně zakousnout, ale zároveň je i umně splétat. V druhé kompozici Leopolds’ Calling hostuje Jan Dudešek na leopold’s string, což je jednostrunný nástroj s pohyblivým krkem podobný berimbau, a Zdeněk Závodný tu místo saxofonů obsluhuje tape deck head mouse, tedy vypreparovanou hlavu z kazeťáku vloženou do počítačové myši. To dodává celkové atmosféře specifický industriální ráz, kterému konvenují úporná téměř smyčkovitá kytara a rozkotané perkuse. Třetí kus Finish Rengeteg je splitem s formací The Mond.  Otevírá ho vývěvovitá trubka Petra Vrby, dominantní postavení tu má plejáda chroptění, chrochtání, naříkání a dalších vokálních projevů Pasiho Mäkely a elektronický odér dodává syntezátor Kena Ganfielda. Výraz Finish upomíná na finský původ zpěváka, ale zároveň evokuje jakési finišování, neboť skladba postupně nabývá na síle, vše zahušťují frenetické bicí a ve finále je to pořádná mela. V nervní elegii For Kuebiko (věnované jako celé album nedávno zesnulému hudebníkovi a performerovi Jakubovi Slováčkovi) se prolíná zastřený zvuk basklarinetu s magnetizujícím pianem Barbory Nowak a vše dotváří filigránsky rozkošaté perkuse a klouzavý zvuk kytary. Nemenovaný začíná souznějícím propleteným dialogem barytonsaxofonů, kde exceluje slovenský avantgardista Miroslav Tóth. Naléhavost skladby se propracovává k běsnícímu metalu a ústí zpět do konejšivé dohry saxofonů. Závěrečnou skladbu V kurníku je liška opět koření Ken Ganfield a zcela dle názvu je to pěkný brajgl.

Přidat komentář